I höst införs programmering och digital kompetens på schemat.
Ett viktigt steg för digital demokrati och jämlikhet, tycker vi på Kodcentrum, men för lärarna kan det skapa en oro och osäkerhet eftersom många saknar programmeringskunskaper.
Genom att starta Sveriges första lärarkodstuga vill Kodcentrum bidra till att stärka lärarnas möjlighet till fortbildning. Och att de vågar koda i skolan!
Från och med höstterminen 2018 ingår programmering som ett delmoment i matematik- och teknikundervisningen på såväl grundskole- som gymnasienivå. Digital kompetens, där programmering ingår, kommer att ingå i samtliga ämnen. Detta ställer högre krav på lärare och kräver en bredare kompetens för att kunna stötta eleverna på bästa sätt.
En färsk undersökning från Lärarnas Riksförbund visar att sju av tio mattelärare saknar utbildning i programmering och åtta av tio känner sig osäkra inför att undervisa. Det är alltså många lärare som behöver fortbildning innan den nya läroplanen träder i kraft den 1 juli (Skolvärlden, den 4 september 2017).
Den 6 februari kickade den ideella föreningen Kodcentrum igång Sveriges första lärarkodstuga i Göteborg. Under 10 veckor i vår kommer ett 30-tal lärare att få en introduktion till programmering och digitalt skapande. De handleds av erfarna och engagerade volontärer som annars jobbar inom IT- och tech-sektorn och med lång erfarenhet från Kodcentrums kodstugor för barn.
I lärarkodstugan används ”Koda i skolan”, ett pedagogiskt material utvecklat genom just erfarenheter från barnkodstugor och kopplat till grundskolans läroplan för olika skolämnen, inte bara matematik och teknik. På sajten kodboken.se finns allt material samlat, från helt datorfria lekar som ger förståelse för datalogiskt tänkande till programmeringsuppgifter för att skapa egna spel, berättelser, musik och program med kod.
Mellan tillfällena ges lärarna möjlighet att använda sina nya kunskaper i undervisningen, för att vid nästa kodstuga dela med sig och diskutera med lärarkollegor och volontärer.
Det kollegiala lärandet och mötet med volontärer som jobbar med programmering, tror vi innebär en värdefull möjlighet att fördjupa förståelsen för hur programmering kan användas i skolan.
– Några intressanta iakttagelser är att våra lärare främst verkar intresserade av läromedel med koppling till matematik, de upplever sig själva som nybörjare och är även mycket intresserad av de datorfria övningarna, säger David Sundelius, volontär och styrelseledamot i Kodcentrum.
I lärarkodstugan deltar lärare med lite eller ingen erfarenhet av programmering och datalogiskt tänkande. Förväntningarna lärarna emellan har varit att få konkreta tips och verktyg på hur de kan introducera både elever och kollegor till programmering.
Lärarkodstugan i Göteborg arrangeras i samarbete med Center för skolutveckling och är en del av ett pilotprojekt med stöd från Jacob Wallenbergs Stiftelse. Kodcentrum kommer under 2018 att pilottesta lärarkodstugor i ytterligare två orter runt om i landet.