YG-elever i Malmö hade APL i Nederländerna – nu vill skolan ge fler program chansen till nästa år
Hem SkolNivåGymnasium YG-elever i Malmö hade APL i Nederländerna – skolan vill ge fler program chansen till nästa år

YG-elever i Malmö hade APL i Nederländerna – skolan vill ge fler program chansen till nästa år

Publicerat av: Redaktionen

Skulle du vilja testa på att utöva ditt framtida yrke i ett annat land?

Detta är en dröm som gått i uppfyllelse för tio elever på Yrkesgymnasiet i Malmö som nyligen tillbringat två veckor i Nederländerna.

– Det var verkligen en helt ny erfarenhet på så många olika sätt, säger en elev.

Våren 2021 blev Yrkesgymnasiet Malmö ackrediterad av det europeiska utbytesprogrammet Erasmus+, vilket möjliggör projekt utomlands med andra ackrediterade skolor. Nu har det första utbytet ägt rum, då sex tredjeklassare på Barn- och fritidsprogrammet och fyra på Vård- och omsorgsprogrammet fått möjligheten att både studera och ha arbetsplatsförlagt lärande (APL) i Nederländerna.

YG-elever i Malmö hade APL i Nederländerna – nu vill skolan ge fler program chansen till nästa år

Tio elever från Yrkesgymnasiet i Malmö fick chansen att göra sin APL i Nederländerna i ett utbyte som ryms inom Erasmus+.

Bakom projektet ligger Ville Peltomäki, skolans Erasmuskoordinator tillika lärare i engelska och idrott, som själv jobbat med internationalisering på olika skolor i mer än tio år.

– Hela tanken med internationalisering är att visa elever hur det är i Europa, hur yrkeslivet är i andra europeiska länder och för att öppna deras ögon, säger han.

Nederländerna en perfekt match

Nederländerna kändes som ett ypperligt land att samarbeta med av flera anledningar, enligt Ville, och när allt hade planerats klart hoppade de tio eleverna och några ur personalen på bussen till Leeuwarden och samarbetsskolan Friesland College i norra delen av landet.

– Det är 720 kilometer från Nederländerna till Malmö, så om något skulle hända kan man hoppa i en taxi och åka dit. Nederländare pratar bra engelska och kulturen är annorlunda, men inte ”för annorlunda”. När man skickar elever utomlands för första gången vill man att det ska vara utomlands men inte för långt borta – man vill att de ska uppleva en liten kulturchock men inte för mycket, förklarar Ville.

Efter den tio timmar långa bussresan ner till Nederländerna fick varje elev en egen “buddy” som de varannan dag följde med till skolan och varannan dag till APL-platsen – antingen på äldreboende eller på förskola, beroende på program. Yrkesgymnasiet-eleven och hens buddy studerar samma gymnasieprogram och kunde således dra massvis med lärdomar av varandra.

– De får reflektera över sitt yrke och hur allt fungerar. Det har varit mycket positivt överraskande och bra för eleverna. Det har varit många wow-upplevelser: ”varför gör ni så här, varför gör ni inte så här?” Och när vi berättar hur vi gör något tycker de (nederländarna) att “wow, det måste vi också testa”, berättar Ville.

Ett exempel på dessa skillnader är hur skolsystemet i Nederländerna är uppbyggt jämfört med i Sverige.

– Våra system är mycket olika då de arbetar med grupper utifrån individens nivå i stället för gemensamma klasser där alla olika nivåer går tillsammans. En annan intressant sak är vilken disciplin barnen har i skolan här till skillnad från i Sverige, säger en elev som går Barn- och fritidsprogrammet.

Erfarenheten har även lett till lärdomar utanför det yrkesmässiga samt personlig utveckling.

– Något jag kommer komma ihåg från resan är alla nya människor jag har fått lära känna. Vissa saker kommer jag att börja respektera mycket mer, till exempel CSN och lärlingsbidrag, eftersom eleverna där inte får det utan måste betala för sin utbildning. Resan har påverkat mig på ett positivt sätt – att få lära känna folk med en annan kultur var superkul, säger en annan elev.

Lär sig mer än sitt yrke

Utöver att känna på hur ens framtida yrke fungerar i ett annat land har eleverna fått lära sig en hel del om den nederländska kulturen och hur man klarar sig i den riktiga världen.

– De lär sig kommunicera med andra, observera arbetet utomlands, hålla tider, ta bussar och tåg samt budgetering, säger Ville Peltomäki.

Tanken är att utbytet ska göras i omvänd riktning nästa år, och att de nederländska eleverna ska komma på besök till Malmö.

– Alla buddys vill redan komma till Malmö nästa år och göra samma sak hos oss – och flera lärare också, säger Ville.

Planen är att fler program på Yrkesgymnasiet Malmö ska få chansen att delta i utlandspraktiken nästa år.

– Det enda eleverna klagar på är varför vi inte har gjort detta tidigare, säger Ville och skrattar.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information>>