Den 21-25 mars hålls en av världens största spelkonferenser, Game Developers Conference, i San Francisco.
Högskolans lärare Victor Bankler åker dit för att representera Högskolan och för att presentera det delvis Skövde-skapade spelet Purunmachu, som vann Cultural Heritage Game Jam i slutet av förra året.
I december 2021 deltog studenter och lärare från Högskolan i Skövde, tillsammans med ett team med spelutvecklare från Peru, i Global Game Jams evenemang Cultural Heritage Game Jam. Under några dagar skapade de spelet Purunmachu: The Whispers of the Chachapoyas, ett upptäcksspel som transporterar dig till den peruanska regnskogen. Förutom Victor Bankler, adjunkt i informationsteknologi, var även Björn Berg Marklund, lektor i informationsteknologi, med i gruppen bakom spelet.
Purunmachu tilldelades pris för “Bästa ljud” och valdes till “Grand Jury Winner”, vilket är samma som “Bästa spel”. En del av priset bestod av biljetter till Game Developers Conference (GDC) i San Francisco – en av världens största konferenser för yrkesverksamma spelutvecklare. Nu åker Victor Bankler dit.
– Det känns både spännande och nervöst inför resan. GDC är en jättelik konferens med många tusen besökare, och den hålls i San Francisco som är en enorm stad. Men det ska bli kul att få träffa gamla vänner inom spelindustrin. Vänner från andra delar av världen och som jag inte träffat sedan innan pandemin, inte minst den peruanska hälften av teamet bakom Purunmachu, säger Victor Bankler.
Deltar i panelsamtal
Under en av dagarna kommer han att delta i ett panelsamtal tillsammans med tre medutvecklare av Purunmachu – Vania Castagnino från Sweden Game Arena och före detta masterstudent på Högskolan, samt två utvecklare från Peru. Arrangörerna av Cultural Heritage Game Jam kommer också delta i panelsamtalet. De består bland annat av två representanter från Cultural Antiquities Task Force, som är en del USA:s utrikesdepartement och som jobbar för att bekämpa illegal handel med antikviteter.
– Vi kommer prata dels om spelet i sig, men också om de problem med stöld och förstörelse av fornminnen spelet har för avsikt att belysa.
Hur känns det att få presentera spelet i det här sammanhanget?
– Det är viktigt att spel som lyfter viktiga frågor i dataspelsformat uppmärksammas. Mediet har ett unikt och effektivt sätt att skapa meningsfulla upplevelser, och det når vissa grupper som inte nås lika lätt av andra medier. GDC:s enorma räckvidd gör spelet synligt för väldigt många som är intresserade av spel, säger Victor Bankler.
Under konferensen delas också priset Game Developers Choice Awards ut. Spelet Valheim, skapat av Iron Gate Studio, som består av tidigare studenter från Högskolan i Skövde, är nominerat i kategorin ”Best Debut”.