Det är ett speciellt år för alla i skolan.
Lärare runt om i landet har visat en imponerande förmåga att anpassa undervisningen och bemästra situationer med allt från undervisning helt digitalt till kombinationer av undervisning i klassrummet och via nätet.
Många av årets nominerade till lärarpriset Guldäpplet tillhör de lärare som bidragit till att utveckla undervisningen digitalt under våren. De har förnyat undervisningen, stöttat och inspirerat eleverna – men också kollegorna.
Totalt har drygt hundratalet lärare nominerats till det prestigefyllda lärarpriset Guldäpplet som delas ut årligen sedan 2002. Det är lärare spridda över hela landet, från förskola till gymnasium, Sfi (svenska för invandrare) och komvux.
– Det är många nomineringar till Guldäpplet i år, till och med fler än vanligt, trots pandemins extra utmaningar för skolan under våren. Vårens utmaningar har klargjort betydelsen av de digitala möjligheterna.
På några månader har lärarna och skolorna tagit stora steg framåt och utvecklat de digitala arbetssätten, både i skolan och på distans, säger Peter Becker, ordförande i Guldäpplets jury.
– När Folkhälsomyndigheten i mars rekommenderade fjärr- och distansundervisning för landets alla gymnasier innebar det att alla gymnasieelever över en natt skulle erbjudas undervisning på distans. Detta har fungerat över förväntan och beror naturligtvis på att skolorna i grunden har tillgång till digital teknik och att lärare och rektorer har en bred digital kompetens.
Att många har denna kompetens beror i sin tur på att många duktiga lärare och rektorer varit ”draglok” i den digitala utvecklingen. Några av de duktigaste har lyfts fram via Guldäpplet. Därför är det extra roligt att så många är nominerade i år, säger Per-Arne Andersson, chef för avdelningen för utbildning och arbetsmarknad, Sveriges Kommuner och Regioner.
Bland de nominerade utser juryn tre finalister som presenteras den 25 september i samband med den digitala Bokmässan. Prisutdelningen kommer att ske på Guldäpplets dag i Stockholm senare i höst.