Massiv satsning på digitalt kunnande – unikt samarbete för utbildning och forskning

Hur ska vi lära oss genom hela livet? Trots ett skriande behov av mer digitala färdigheter på arbetsmarknaden så kompetensutvecklar sig svensken alldeles för lite och för sällan.

Massiv satsning på digitalt kunnande - unikt samarbete för utbildning och forskning 1För att råda bot på det startar TCO:s tankesmedja Futurion och Google, i samarbete med innovationsstiftelsen Nesta, Göteborgs universitet och Hyper Island, en stor utbildningssatsning som nu rullas ut till hundratals medlemmar i TCO:s förbund. Satsningen går under namnet FutureFit.

Utbildningarna i FutureFit startar idag och cirklar kring digitala färdigheter och ledarskap. De möjliggörs av ett stipendium på 2 miljoner dollar från Googles välgörenhetsarm Google.org, som tankesmedjan Nesta nu omsätter i handling som ett pilotprojekt i fem europeiska länder, däribland Sverige. Drygt 500 TCO-anslutna i administrativa yrken, från förbunden Unionen, Vision och Finansförbundet, kommer att genomgå utbildningar i virtuella klassrum med lärare och coacher under sex veckors tid. De deltagande har yrken som exempelvis ekonomi- och redovisningsassistent – roller som just nu förändras i rasande takt i digitaliseringens spår – för att bättre rusta dem för framtidens arbetsmarknad.

En Sifoundersökning gjord i samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Google visar att 40% av svenskarna inte kompetensutvecklar sig alls, trots ett stort behov av mer digitala färdigheter överlag. Förutom själva utbildningarna är FutureFit även ett forskningsprojekt i samarbete med Göteborgs Universitet. Genom innovativa metoder är syftet att försöka förstå vilka utbildningssätt som faktiskt fungerar, för att lära ut digitala färdigheter och ledarskap på en arbetsmarknad i blixtsnabb förändring. Utbildningsmetoderna och de digitala klassrummen har i sin tur utformats av Hyper Island.

“Vi ser att den strukturomvandling som nu drivs på av bland annat digitalisering i grunden innebär stora möjligheter till utveckling och välstånd för vårt land, liksom för oss som medborgare och yrkesverksamma. Men det ställer också krav. Vi vill se att högskolan får en central roll i det livslånga lärandet men ett fungerande system för kompetensutveckling och omställning kräver insatser från flera håll. Det är det här initiativet ett utmärkt exempel på”, säger Therese Svanström, ordförande i TCO.

“Livslångt lärande är något som många pratar om, men få verkligen praktiserar. Knäckfrågan blir då – hur får vi fler att lära sig genom hela livet? Genom det här projektet hoppas vi komma närmare ett svar på den frågan. Som ett av de företag som driver teknikutvecklingen vill vi göra vad vi kan för att digitaliseringen blir till nytta för så många som möjligt”, säger Anna Wikland, Googles Sverigechef.

“FutureFit är en spännande möjlighet att driva på innovationen när det gäller kompetensutveckling. I slutändan handlar det om att inspirera regeringar, fackföreningar och utbildare runtom i Europa till att verkligen främja livslångt lärande för alla”, säger Olivia Chapman, programchef på innovationsstiftelsen Nesta.

En studie från McKinsey Global Institute visar att nära hälften av de arbetsuppgifter som utförs på svenska arbetsplatser idag skulle kunna automatiseras med hjälp av teknik som redan finns. Samtidigt kan 100.000 nya jobbtillfällen skapas i Sverige de närmaste åren om vi lyckas ta tillvara på de möjligheter som följer av ökad digitalisering. En tredjedel av svenskarna saknar idag nödvändiga kunskaper för att ta tillvara på de arbetstillfällen som skapas, enligt samma studie.

Utbildningarna för TCO-förbundens medlemmar har i uppstartsfasen visat sig mycket populära, med 1500 ansökningar till de ursprungligen dryga 500 platserna. Lanseringseventet för FutureFit sker måndagen den 17 februari kl 8:30-9:30 hos TCO i Stockholm, och sänds live på Futurions Facebooksida.