Nio av tio lärare stressas av dokumentationen
Hem NYHETER Nio av tio lärare stressas av dokumentationen

Nio av tio lärare stressas av dokumentationen

Publicerat av: Redaktionen

Nio av tio lärare blir stressade av dokumentationskraven som läggs på dem, och lika många upplever att deras arbetsglädje minskar.

Det visar rapporten Dokumentationsbördan – ett hot mot lärares kärnuppdrag som Lärarförbundet släpper i dag.

Att dokumentationsbördan vilar tungt på lärarna är inget nytt, men vad Lärarförbundet nu kan visa är att läget är värre än någonsin.

– Trots att det borde vara lätt att åtgärda är detta skolans största arbetsmiljöproblem. Vad lärare vill är att utveckla elevernas lärande och samverka med sina kollegor. I stället sitter de fast i meningslös dokumentation som de sällan har tid att följa upp. Det håller inte, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Många lärare måste i dag upprätta individuella utvecklingsplaner, IUP:er, även när det inte är lagstadgat. Vidare måste de flesta dokumentera elevernas kunskapsutveckling i digitala lärplattformar – system som av lärarna själva döms ut som icke ändamålsenliga.

Tre av fyra lärare för sin egen dokumentation vid sidan av lärplattformen. Bara fyra av tio tycker att dokumentationen i lärplattformen fungerar som ett stöd för elevernas lärande.

Nio av tio lärare stressas av dokumentationen

Johanna Jaara Åstrand ordförande Lärarförbundet. Fotograferat vid och i Nolaskolan i Örnsköldsvik Foto: Izabelle Nordfjell

– Lärare vet vad de själva behöver, och vad deras elever behöver. Det är dags för regeringen att inse det och vidta åtgärder för att värna professionens autonomi. Lärare måste få använda sin tid till det som faktiskt skapar kvalitet, det vill säga undervisning, planering, uppföljning och utveckling, säger Johanna Jaara Åstrand.

Inom grund- och gymnasieskolan uppger så många som åtta av tio att dokumentationskraven minskar deras lust att vara lärare.

– Det är alarmerande. Om inget görs är det en ännu större lärarbrist som hotar, och för de lärare som blir kvar ökar arbetsbelastningen ytterligare. Det är en ond spiral som måste brytas, säger Johanna Jaara Åstrand.

Lärarförbundet kräver bland annat: 

  • Att staten ska ha huvudansvaret för skolväsendet, så att staten på allvar kan ta kontroll över den skenande dokumentationsbördan.
  • Att regeringen tillsätter en utredning i syfte att rensa i dokumentationskraven på samtliga nivåer och reducera dokumentationen för lärare till ett minimum.
  • Att lagstiftningen ändras så att ingen huvudman får ställa ytterligare krav på dokumentation för lärare, än de krav som finns i lagar och andra statliga författningar.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>