Nackas kommunala skolor och Luleå tekniska universitet har tagit fram en innovativ modell för en praktiknära lärarutbildning.
Redan från start ska studenterna få praktisk klassrumserfarenhet, ingå i en skolas arbetslag och få vägledning av handledare som stöttar genom hela utbildningen.
Den 18 oktober lanseras konceptet vid en konferens i Nacka stadshus.
Just nu pågår ett intensivt arbete i Nackas kommunala skolor med att sjösätta en ny modell för en grundlärarutbildning årskurs 4–6 som ska starta hösten 2025 i samarbete med Luleå tekniska universitet. Utbildningen kommer att vara på distans men studenterna ska tillbringa betydande tid i klassrum under ledning av erfarna lärare samtidigt som de får stöd från både skolans och universitetets handledare.
– Genom ett nära samarbete mellan skolan och universitetet kommer de blivande lärarna att få en mer relevant och direkt tillämpar utbildning. Studenterna ska vara med i skolans verksamhet en dag i veckan utöver den verksamhetsförlagda utbildningen. De kommer även få tillgång till en arbetsplats för att kunna studera och ha närhet till handledare och lärarkollegiet. När de examineras ska de vara väl förberedda för yrket och ha en djup förståelse för skolvärldens verklighet, säger Britta Wikman, rektor för Saltsjöbadens rektorsområde.
Den 18 oktober presenteras modellen för den praktiknära lärarutbildningen vid en konferens för skolledare i Nackas kommunala skolor. Då berättar Britta Wikman om hur utbildningen ska implementeras lokalt och Maria Johansson, prefekt vid Luleå tekniska universitet, om samarbetet med Nacka.
– Vi ser att denna satsning kommer att ge oss som lärosäte en möjlighet att utmana strukturer för lärarutbildning för att hitta andra vägar att ge våra lärarstudenter den praktiska erfarenheten som behövs för att bli framgångsrika i klassrummet. Att göra detta tillsammans med en kommun som vi har haft lång samverkan med ger en stabil grund för att utveckla nya metoder. Genom att arbeta sida vid sida med erfarna lärare redan under utbildningen tror vi att studenterna på ett annat sätt kan utveckla de färdigheter som krävs för att hantera de utmaningar som dagens lärare möter, berättar Maria Johansson.
På konferensen kommer även Kampei Hayashi, professor vid Shinshu University i Japan och gästforskare vid Uppsala universitet, att dela med sig av sin forskning om lärarutbildningar världen över. Medverkar gör även Mats Gerdau, kommunstyrelsens ordförande i Nacka kommun, och Einar Fransson, produktionsdirektör och skolchef för Nackas kommunala skolor.
– Vi som framgångsrik skolkommun är väldigt glada över att vi kan bidra till att utveckla lärarutbildningen så att den kommer närmare skolans vardag. Vi är väl rustade för att ta emot studenter och de kommer att få en unik placering på en skola där hela lärarkollegiet under många år arbetat med forskningsmetodologi för att utveckla en undervisning som vilar på vetenskaplig grund, säger Einar Fransson.
Konferensen äger rum den 18 oktober, klockan 12.00-14.15 i Nacka stadshus, lokal Björknäs.
I Nackas kommunala förskolor och skolor ska alla barn och ungdomar känna sig trygga och undervisningen ska anpassas till de individuella förutsättningarna. Vår målsättning är att ta fram den maximala potentialen hos varje elev.