Visst pratas det ofta om hållbar utveckling, men pedagoger och barn i förskolan är en bortglömd målgrupp.
Ett nytt internationellt fortbildningsprojekt, lett av Högskolan Kristianstad, ska ta hjälp av den senaste tekniken för att råda bot på detta.
I slutändan kan det bli hur stor som helst, menar de inblandade.
På senare år har klimat- och hållbarhetsfrågor hamnat överst på agendan i många sammanhang. Men inför samhällets allra yngsta, barnen i förskoleåldern, kan den pedagogiska kunskapen om dessa frågor vara bristfällig.
– Hållbar utveckling lyfts fram i den senaste läroplanen, men i många i många internationella sammanhang är förskolebarnen en försummad åldersgrupp. I en del länder är det som att barn föds först när de börjar skolan, konstaterar Susanne Thulin, biträdande professor i pedagogik vid Högskolan Kristianstad.
Det leder till att man missar många värdefulla chanser att främja kunskap och utveckling längs vägen, menar hon.
Högskolan Kristianstad samarbetar med den internationella organisationen OMEP (Organisation Mondiale pour l’Éducation Préscolaire), som riktar sig mot personer runtom i världen som arbetar med barn i förskoleåldern.
– Vi har jobbat med hållbarhetsfrågor inom OMEP i många år, men vi har haft svårt att få respons och resurser att gå vidare med våra förslag, säger Ingrid Engdahl, som är Europaordförande för OMEP.
Chans att nå ut över jordklotet
Men denna gång var det annorlunda. Projektet Hållbarhet från början, som leds av Högskolan Kristianstad, inbegriper en lång rad forskare och förskolepedagoger från fem olika länder. Dessa ska tillsammans med företaget edChild utveckla en app för fortbildningen kring hållbarhetsfrågor bland förskolebarn.
Den 177 sidor långa projektansökan föll i god jord hos Erasmus+ och nyligen kom beskedet att det treåriga projektet finansieras med 2,5 miljoner kronor. Det innebär att projektgruppen, med start vid årsskiftet, kan avsätta tid och resurser för att arbeta med projektet.
– Att ta hjälp av ny teknik för att sprida kunskap om hållbarhet inom förskolan är något innovativt, menar Susanne Thulin.
Tekniken förmedlas av företaget edChild som utvecklar appar för interaktiv onlineutbildning. Hållbarhet från början kommer att förmedlas på tre olika språk och ska bestå av en rad digitala moduler riktade till nuvarande och blivande förskollärare som kostnadsfritt vill förkovra sig inom hållbarhet och pedagogik.
Modulerna kommer att ta upp olika aspekter, som miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet och hur man, tillsammans med barnen, kan växla fokus mellan global och lokal hållbarhet. Korta föreläsningar, texter och filmer varvas med konkreta uppgifter och möjlighet till reflektion.
– Material och tankar kommer från forskare och pedagoger i olika länder, som förhoppningsvis kan inspirera varandra, säger Ingrid Engdahl.
Hon har stora förväntningar på projektet, som från högskolans håll leds av Marie Fridberg, Susanne Thulin, Tom Beery och Laila Gustavsson.
För OMEPs del passar det bra att Högskolan Kristianstad håller i detta projekt. Lärosätet har tidigare varit progressivt inom pedagogik och hållbarhetsarbete och har erfarenhet av att arbeta i Erasmusprojekt, vilket är bra när vi nu ska få ihop så många olika delar och länder, säger Ingrid Engdahl.
Om tre år ska appen släppas på marknaden och förhoppningsvis spridas bland förskollärare och lärarstudenter runtom i världen.
– Det är helt otroligt och väldigt roligt om vi faktiskt lyckas nå ut och om förskollärare jorden runt kan ta hjälp av förskolepedagogik för att praktisera de nya kunskaperna i sina barngrupper, säger Susanne Thulin.
Det yttersta målet är att nå ut till barnen för att, som OMEP skriver på sin hemsida, öka barns möjlighet till inflytande och delaktighet i samhället.
– Barnen ska känna tillit till sin förmåga. De förväntas förståsinte lösa all världens problem här och nu, men de ska känna att deras röster är viktiga och värdefulla att lyssna på, säger Ingrid Engdahl.