De vill skapa vinnare i skidbacken och skolan

Non-profitstiftelsen 10K Alpine är ett annorlunda alternativ till nuvarande skidgymnasium. Utbildningen för eleverna är på distans och målet för 10K Alpine är att skapa fler svenska världsmästare i skidbacken.

De vill skapa vinnare i skidbacken och skolan 1– Vi vill att eleven tar både sin idrott och skola seriöst. Målet är att skapa vinnare, både i backen och i arbetslivet, säger Jörgen Nordlund, grundare och tränare för 10K Alpine.

Jörgen Nordlund är en entusiastisk skidtränare som bland annat har arbetat med Svenska och Norska skidförbundet, varit skidtränare på Järpens Alpina skidgymnasium och är en av grundarna till 10K Alpine.

Ett annorlunda skidgymnasium

Jörgen berättar att 10K Alpine ska bli ett modernare alternativ till dagens skidgymnasium. De drivs i form av en privat stiftelse byggd på ett nätverk av expertis inom svensk skidsport, utbildning och näringsliv.

Hur skiljer ni er från ett traditionellt skidgymnasium?

– Jag skulle säga att nästan allting skiljer sig. Vi använder årets alla 12 månader till att utbilda åkarna tekniskt, fysiskt och akademiskt. Våra elever studerar på Hermods distansgymnasium och bor hemma när vi inte är på läger. Vi tror på att åkarna får en trygghetskänsla om de bor hemma hos föräldrarna vilket är en viktig faktor om man vill elitsatsa, säger Jörgen Nordlund.

Andreas Säfstrand, styrelsens ordförande, tar vid och fortsätter att berätta:

– Det var Jörgen och Olle Nordbergs idé kring upplägg med ett nytt alternativ till de traditionella skidgymnasium. Jag gillade konceptet att kombinera elitidrott och skola så jag hjälpte till att få stiftelsen på plats och satte samman den organisatoriska delen. Jag har själv varit aktiv inom elitidrott och jag hade uppskattat om det funnits ett alternativ som 10K Alpine när jag var yngre.

Eleverna som går på 10K Alpine är alla motiverade och tar sin träning på allvar. De har ungefär 160 resdagar per år med träningar och tävlingar. Eleverna tränar och tävlar både i Norden och i andra länder som Österrike.

Stort fokus på skolan

Skolan är något som 10K Alpine tycker är viktigt att eleverna klarar av utöver sin skidåkning. Fredrik Sörén, styrelseledamot i 10K Alpine, var den person som kom i kontakt med Hermods när upplägget kring utbildningen skulle ta form.

– Det finns ett liv för eleverna efter skidkarriären och det gäller att de är förbereda inför det. Efter att vi kom i kontakt med Hermods distansgymnasium och gillade deras upplägg inleddes ett samarbete som vi är mycket nöjda med. Eleverna studerar allt ifrån ekonomi till teknik och natur, säger Fredrik Sörén.

En av 10K Alpines åkare är 16-åriga Ellie Nordberg från Stockholm. Hon har två stora mål i livet just nu – att elitsatsa och klara av sina gymnasiestudier.

Hur är det att studera på Hermods distansgymnasium?

– Det är annorlunda eftersom du inte är fysiskt på plats i ett klassrum utan sköter allt hemifrån. Annars är det likt ett traditionellt gymnasium eftersom du har lärare och prov. Uppgifter och kursmaterial tar vi del av via Hermods utbildningsplattform Novo och det har hittills fungerat bra.

Avslutningsvis, vad krävs för att klara av både sina studier och idrott?

– Jag skulle säga att det krävs mycket självdisciplin och att du kan se från ett långsiktigt perspektiv. Vissa perioder blir det mycket tid på att plugga för att du sedan kan ha det lugnare med skolan och helt fokusera på träning och tävlingar, avslutar Ellie.

Kort om Novo

Vi har all info samlat på denna plattform. Det blir elevernas virtuella klassrum – allt finns där för dem: lärarna finns där, övningsuppgifter, muntliga examinationer – via adobe connect.

För våra lärare/administratörer, utbildningsledare bygger programmet på moduler. Det är open source så utvecklarna kan koda in om lärarna vill ha nya inlämningsmodeller eller om uppgifterna ska vara på ett speciellt sätt. Vi har 70 000 studerande så vi har enormt mycket data som lagras i Novo. Så vi kan få enormt mycket statistik om elevers betyg, om de hoppar av skolan och följa deras resa helt enkelt.

Det är ett oändligt verktyg och eftersom det är open source kodning för våra utvecklare kan de koda efter lärarnas behov och ifall eleverna har synpunkter på strukturen.