Att kunna uttrycka sig är viktigt för alla, men alla har inte samma möjligheter.
Personer med afasi kan ofta bara uttrycka enstaka ord och exkluderas därför från mer djupgående samtal.
Ett nytt projekt vid Luleå tekniska universitet ska förenkla och möjliggöra avancerad kommunikation för denna grupp genom utvecklandet av en ny mobilapplikation baserad på forskning inom dataspelsteknik, pedagogik och filosofi.
– Om vår prototyp blir framgångsrik kommer den att bidra till en rikare kommunikation, ökad delaktighet och större autonomi för personer med afasi, säger Viktor Gardelli, forskare i pedagogik vid Luleå tekniska universitet.
Personer med afasi har ofta svårt att formulera sig i tal och skrift, och ges många gånger inte tillräcklig tid eller möjlighet att uttrycka sig. De bemöts istället ofta på ett sätt som medför att kommunikationen läggs på en alltför basal nivå. Detta samtidigt som tankeförmågan i många fall är mindre påverkad.
– Det som kommer ut är inte detsamma som finns inuti, och den nedsatta uttrycksförmågan gör tyvärr att många med afasi isoleras i samhället, säger Ylva Backman, forskare i pedagogik, och understryker att projektet i grunden handlar om demokrati.
Idéerna bakom applikationen, som går under arbetsnamnet Dialogica, grundar sig i ett tidigare forskningsprojekt vid universitetet finansierat av Vetenskapsrådet. I studien fördes så kallade filosofiska samtal med personer som har förvärvade hjärnskador, däribland personer med afasi, och där påvisades stora fördelar med samtalsformen men också behovet av att stärka möjligheten till deltagande för personer med afasi.
Under den 15 månader långa projekttiden kommer arbetsgruppen successivt att utveckla prototypen genom fortsatta filosofiska samtal i nära samarbete med personer med afasi och personal som arbetar med dem. Den färdiga produkten ska om allt går som planerat kunna visualisera ett samtals struktur samt ge specifika kommunikativa verktyg för tillgänglig och direkt, men samtidigt avancerad, kommunikation i djupgående samtal.
Forskarna är dock noga med att påpeka att Dialogica, i ett första skede, inte ska betraktas som ett helt kontextoberoende kommunikationsverktyg.
– Det som är speciellt med det här projektet är att vi kan bygga applikationen baserat på tidigare forskning och kunskap inom argumentationsteori och den här sortens avancerade samtal. Vi kan därför skräddarsy ett verktyg som gör just den specifika aspekten av kommunikation enklare och som i sin tur kanske kan leda till nya applikationer som är riktade mot andra mer kontextspecifika situationer och områden, säger Viktor Gardelli.
Projektet bygger också på att nyttja dataspelsteknik för nya tillämpningar vilket är ett forskningsområde under uppbyggnad på Luleå tekniska universitet.
– Genom att nyttja den moderna dataspelstekniken kan vi inom projektet göra Dialogica både mer attraktiv ur ett användarperspektiv och prototypen kan lättare göras tillgänglig på fler plattformar. Moderna dataspelsmotorer gör det enklare att arbeta med modern grafik i 3D-miljöer och inom projektet kommer vi att experimentera med olika grafiska 2D- och 3D-element, säger Peter Parnes, professor i distribuerade datorsystem.
Projektet med namnet När orden inte räcker till: avancerad kommunikation genom teknisk innovation för personer med afasi har tilldelats 1,9 miljoner SEK av den statliga förvaltningsmyndigheten Vinnova och kommer att pågå till februari 2021.