Liber och Lexplore inleder samarbete för att hitta integrerade lösningar som underlättar undervisning och läsutveckling i klassrummen.
Genom ögonrörelsemätning och AI-screening i kombination med det forskningsbaserade Stjärnsvenskabiblioteket, får elever rätt förutsättningar att främja sin läsförmåga.
– Matchningen med Liber ger oss en skjuts i rätt riktning, säger Karin Gifvas, speciallärare och ansvarig för pedagogiskt innehåll på Lexplore. Vi arbetar konstant tillsammans med rektorer och kommuner för att resultaten verkligen ska bidra till elevernas läsutveckling.
![Liber och Lexplore inleder samarbete 2 Liber och Lexplore inleder samarbete](https://it-pedagogen.se/wp-content/uploads/2020/05/9630e0d5258dcc72_800x800ar-242x300.jpg)
Carolina Ankarcrona, Utgivningschef Skola på Liber
Lexplore använder sig av ögonrörelsemätning och AI-screening för att mäta elevers läsförmåga, som efter analys skickas tillbaka till skolor och huvudmän via en webbaserad portal. Pedagogerna kan då se hur deras elever ligger till i jämförelse med så väl övriga klassen som med nationell nivå. Dessutom ges stöd i form av rekommenderade insatser för att främja alla elevers läsning.
– Vi såg tidigt att Lexplores nya sätt att mäta läsförmåga passar ihop med vår utgivning, säger Carolina Ankarcrona, Utgivningschef Skola på Liber. I Stjärnsvenskabiblioteket finns ett systematiskt uppbyggt läsbibliotek, både i digital och tryckt form.
I onlinebiblioteket finns 96 titlar tillgängliga, framtaget med stöd från Specialpedagogiska skolmyndigheten. Specialister från Liber och Lexplore har påbörjat ett arbete med hur AI-resultaten ska kunna matchas med nivåerna i Stjärnsvenskabiblioteket.
Genom att kombinera Lexplores resultat och Stjärnsvenskabiblioteket finns alla förutsättningar för att kunna sätta in rätt stöd och stimulans – och främja läsförmågan för varje elev.