Stora skillnader i hur rektorer och lärare ser på digitalisering

Stora skillnader i hur rektorer och lärare ser på digitalisering. En majoritet av lärare i svenska skolor i årskurserna sex till nio tycker att de har otillräckliga kunskaper om ikt och datorer jämfört med sina elever. De får heller inget stöd eller kompetensutveckling via arbetsplatsen när det gäller att använda datorer, läsplattor och andra digitala verktyg. Det menar över hälften av lärarna i en studie som utförts på uppdrag av utbildningsföretaget Lin Education.

Men frågar man rektorerna blir svaret ett helt annat. Hälften av rektorerna anser att de erbjuder kompetensutveckling inom ikt i hög grad. Endast nio procent av lärarna håller dock med.

– Vår undersökning visar att det över lag finns stora skillnader i hur rektorer och lärare ser på digitaliseringen av skolan, något som kan hämma skolornas utveckling, säger Karl Alfredsson, utvecklingschef på Lin Education.

Generellt är rektorer mer skeptiska till digitaliseringen, visar undersökningen. Rektorer tycker i betydligt högre utsträckning än lärarna att digitala verktyg kostar för mycket i förhållande till vad de genererar. Fler rektorer tycker också att digitala verktyg är överreklamerade i lärprocessen. Ändå är man i princip eniga om att digitala verktyg är nödvändiga i skolan för att hänga med i samhällsutvecklingen. Det menar alla tillfrågade lärare och 95 procent av rektorerna.

– Det pågår en kunskapsrevolution i det övriga samhället. På våra arbetsplatser hittar vi information på ett klick, jobbar vi i virtuella team på nätet och utbyter idéer och kunskap på ett sätt som ingen tidigare kunde drömma om. Det kan inte vara så att skolan ska stå utanför den utvecklingen, säger Karl Alfredsson.

Om undersökningen:

Undersökningen utfördes under september månad av PFM research. 300 lärare från 300 skolor och 50 rektorer i årskurserna sex till nio, med en representativ fördelning avseende kommunal tillhörighet och ämnesområden har intervjuats. Intervjuerna har skett per telefon.

Svarsfrekvens: 60 %. Felmarginal: +-5,2 procent.

Ur undersökningen:

1.      Många lärare känner sig otillräckliga när det gäller it-kunskap

En majoritet, 58 procent av lärarna, känner sig ibland otillräckliga i sin kunskap om it jämfört med sina elever.

På synen om lärarna får tillräckligt med kompetensutveckling på arbetsplatsen att använda de digitala verktygen skiljer sig svaren åt markant mellan rektorerna och lärarna. Medan närmare hälften av rektorerna tycker att skolan i hög grad erbjuder tillräcklig kompetensutveckling, håller endast nio procent av lärarna med i påståendet.

1.      Rektorer mer negativt inställda till digitala läromedel än lärare

Generellt sätt tycks lärare ha en mer positiv bild av digitala verktyg i skolan än rektorer. Att digitala verktyg är överreklamerade i lärprocessen instämmer 43 procent av lärarna i, jämfört med 33 procent av lärarna. Rektorer anser också i betydligt högre utsträckning än lärarna att digitala verktyg kostar för mycket i förhållande till vad de genererar. Både rektorer och elever är dock överens om att digitala verktyg behövs i skolan för att hänga med i samhällsutvecklingen. 90 procent av rektorerna och hela 100 procent av de tillfrågade lärarna anser detta.

Post Comment