Branschorganisationen för utbildningsteknologi, Swedish Edtech Industry, välkomnar två nya medlemmar, en social robot och en streamingtjänst för kurslitteratur till sitt nätverk.
I Swedish Edtech Industrys nätverk samlas edtechföretag för att gemensamt utvecklas och verka för innovation, tillväxt och att nyttiggöra teknologi för att möta våra samhällsutmaningar, där lärande och utbildning är nyckeln till det mesta.
Sverige är ledande i att använda och utveckla den digitala teknologi som möjliggör och stärker det livslånga lärandet och oss som kunskapsnation.
Det är visionen för 2024 som pekar på det livslånga lärandets betydelse för Sveriges konkurrenskraft. Edtech spelar en viktig roll för att tillgängliggöra lärande och effektivisera processer på alla nivåer för att klara vår samhällsutmaning, menar Jannie Jeppesen, vd för Swedish Edtech Industry. Vi toppar listor över innovationsförmåga, har en hög utbildningsgrad och en hög digitaliseringsgrad. Vårt utbildningssystem har digitaliserat i trettio år, vilket är unikt, säger hon. I den här myllan har svensk edtech utvecklats med användarcentrerade tjänster med fokus på lärande, effektivitet och likvärdighet i kombination med en hög grad av teknisk innovation. Det är våra två nya medlemmar ett bevis på. Varmt välkomna, avslutar Jannie.
Sociala robotar kommer bli en alltmer integrerad del av vårt samhälle de kommande decennierna, och vi ser redan nu hur barn och ungdomar utvecklar sina kunskaper i både programmering och interaktioner mellan människa och maskin genom att använda sociala robotar i undervisningen. Som ett svenskt företag är det med stor glädje vi på Furhat Robotics blir medlemmar i Swedish Edtech Industry, och hoppas på att både bidra med vår erfarenhet och ta del av den stora kunskap som finns i organisationen! – Samer Al Moubayed, Vd Furhat Robotics