Hem FORSKNING Stort intresse för arbetsintegrerat lärande på forskarkonferens i Sydafrika

Stort intresse för arbetsintegrerat lärande på forskarkonferens i Sydafrika

Publicerat av: Redaktionen

Årets Research & Innovation Week i Sydafrika gav forskare från Högskolan Väst många nya kontakter och idéer om nya forskningssamarbeten.

– Konferensen är ett utmärkt tillfälle att sprida våra erfarenheter inom arbetsintegrerat lärande internationellt.

Stort intresse för arbetsintegrerat lärande på forskarkonferens i Sydafrika

Femton forskare från Högskolan Väst utbytte erfarenheter med sydafrikanska forskare under Research & Innovation Week.

Samtidigt har vi tagit del av sydafrikansk forskning inom bland annat integration och om sjukdomar som är nya i Sverige, säger professor Per Assmo som är Högskolan Västs SASUF-koordinator.

Femton forskare från Högskolan Väst deltog i forskarkonferensen Research & Innovation Week som arrangerades av South Africa Sweden University Forum (SASUF) i maj.

Konferensen hölls vid sydafrikanska Stellenbosch University och samlade över 600 forskare från 13 svenska och 25 sydafrikanska lärosäten.

Parallellt arrangerades även flera satellitevent på andra platser i Sydafrika där ytterligare 1 500 personer från universitet och näringsliv deltog.

Strategisk satsning

– Högskolan Väst är en liten aktör i det här sammanhanget. Men på det här sättet kan vi nå ut brett med vår forskning och skapa nya internationella samarbeten inom utbildning, forskning och innovation, säger Per Assmo som koordinerade Högskolan Västs insatser på konferensen.

Konferensens tvärvetenskapliga program utgick från sex teman baserade på WHO:s hållbarhetsmål; klimatförändringar, utbildning, social utveckling, hälsa, urbanisering och digitala teknologier. Forskarna från Högskolan Väst representerade flera kunskapsområden; informatik, IT, hälsovetenskap och pedagogik.

Arbetsintegrerat lärande i fokus

– Sydafrikanerna är bland annat mycket intresserade av hur vi på Högskolan Väst jobbar och forskar kring arbetsintegrerat lärande (AIL). Speciellt intressant är vår nya AIL-forskarutbildning. Samtidigt är flera universitet i Sydafrika framgångsrika när det gäller att integrera praktik i sina grundutbildningar – så där har vi en hel del att lära, förklarar Per som själv anordnade en workshop om AIL.

Per nämner även två andra forskningsområden där Sverige kan hämta lärdomar från Sydafrika; integration och vård av sjukdomar som dykt upp i Sverige på senare tid.

– Integrationsfrågor är något som Sydafrika brottats med länge, medan det för oss svenskar är relativt nya frågor att hantera.

Utvecklar gemensamma forskningsprojekt

– Svenska och sydafrikanska forskare har överlag mycket att lära av varandra. Vi deltog i ett stort antal workshops och seminarier, vilket resulterade i att vi har fått nya värdefulla kontakter och idéer om hur vi kan utveckla forskningssamverkan på olika områden. Några av idéerna har vi redan börjat jobba vidare med och där siktar vi på att ansöka om forskningsanslag för gemensamma projekt.

Att Sverige och Sydafrika samarbetar inom forskning, utbildning och innovation är ingen slump. Sydafrika är en viktig handelspartner till Sverige. SASUF är ett strategiskt internationaliseringsprojekt som pågår mellan 2017 och 2020. Syftet är att stärka banden mellan ländernas lärosäten, näringsliv och andra samhällsaktörer. Nästa års SASUF-konferens arrangeras i Uppsala.

– Det pågår redan förberedelser inför det, berättar Per som också ingår i SASUF:s styrgrupp.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>