Hem SKOLNIVÅFÖRSKOLA Röstmuggar med bokomslag i Förskolebarnens litteraturpris

Röstmuggar med bokomslag i Förskolebarnens litteraturpris

Publicerat av: Redaktionen

Under SETT i Stockholm kom förskolläraren Iveta Andersone från Heimdals förskola i Örebro kommun förbi vår monter.

Hon berättade att hon arbetade med Förskolebarnens litteraturpris.

Iveta sa att förskolan funderade länge på hur röstningen skulle gå till men att de kom fram till att röstmuggar var ett bra sätt. Vi passade på att ställa lite fler frågor om hur de arbetar med priset.

Vilka möjligheter såg ni med priset?

Eftersom vi precis var i uppstarten av diskussioner och tankar om att inreda och starta upp ett litet förskolebibliotek så passade detta litteraturpris väldigt bra för oss.

Jag såg detta som en gemensam aktivitet för hela förskolan, att göra något gemensamt tillsammans. Att dessutom vinna böcker och prispengar skulle vara ett stort plus för vårt lilla bibliotek.

Tävlingen såg jag också som ett startskott för och ”uppvärmningen” på vårt arbete med Läslyftet (Skolverket) som vi kommer att påbörja till hösten 2019.

Röstmuggar med bokomslag i Förskolebarnens litteraturpris

En annan möjlighet som jag såg var att varje avdelning får en konkret läs-/bokaktivitet och därmed får reflektera kring läsning och språkutveckling, barns läslust, hur böckerna presenteras och vikten av en miljö som är inbjudande och utforskande. Sedan 4 år tillbaka arbetar vi på Heimdal med digitalisering och har olika digitala verktyg/läromedel som komplement. Att vi skulle kunna läsa böckerna digital i Polyglutt och att de fanns på flera språk, samt teckenspråk, var toppen!

Hur har ni arbetat med de utvalda böckerna?

Varje avdelning har lagt upp arbetet med de olika böckerna på olika sätt under tävlingens gång. Avdelningar med äldre barn, 3-6 år, har läst böckerna bl.a. under vilan efter maten i mindre grupper eller i storgrupp.

Det har varit mycket frågor och härliga diskussioner. Avdelningarna har haft boksamtal i mindre och större grupper.

När det var dags att rösta hade de en större samling och innan röstningen samtalade de om vad det innebär att rösta. Hur går det till? Vad är en tävling? Vilka är med i tävlingen? Spännande frågor att diskutera.

På de yngre barnens avdelningar har läsning och röstning anpassats genom att läsa några få böcker i taget och ha korta boksamtal. De röstade också i nära anslutning till lässtunden.

Har ni läst både digitalt och analogt och hur har det fungerat?

I början av tävlingen läste vi analoga böcker som vi fick från stadsbiblioteket. Ungefär i mitten av tävlingen fick vi möjlighet att prova Polyglutt i en månad. Att kunna läsa och lyssna på böckerna digitalt med hjälp av iPad och projektor har gjort det möjligt för hela barngruppen att ha lässtunder tillsammans. Vid analog läsning har avdelningar oftast delat barngruppen i mindre grupper och då har det funnits möjlighet till boksamtal på ett djupare sätt.

Hur har barnen tyckt att det har varit att få läsa och rösta på böcker?

Röstmuggar med bokomslag i Förskolebarnens litteraturpris 3Spännande varje gång! Barnen har uttryckt att det var roligt att kunna läsa alla tävlingsböcker samt att få veta vilken bok som vann på avdelningen i första omgången. Det var också spännande att få veta vilka fem böcker som vann efter första omgången av röstningen.

Processen att gå fram och rösta på sin favoritbok var en ny erfarenhet för många barn, både spännande och pirrigt, sa några barn.

För att göra denna process begripligare och inkluderande så avvarade vi en dokumentationsvägg i huset (där alla barn passerar) så att de kan följa processen och samtidigt ta del av vad som händer och var vi befinner oss nu.

När barnen från en avdelning började läsa och titta på böckerna digitalt så uttryckte ett av barnen: ”Läsa och titta i böckerna var som att se på en film”. En annan viktig tanke som några barn uttryckte var: ”Att inte leka med böckerna” – alla böcker ska man vara varsam med och vara rädda om, men med just dessa visade barn med vilka tankar de antog denna utmaning – med omtanke och gemenskap.

Vi funderade ett tag hur vi skulle ordna röstandet på bästa möjliga och begripliga sätt för barnen. Röstmuggar blev det till slut. Det iordningställdes tre lådor med likadant innehåll med röstkort (bild på en bok i miniformat), röstmuggar, tävlingsböcker, ett kompendium med de utvalda böckerna, beskrivning av dessa samt tävlingsregler (det material som man kunde skriva ut på hemsidan).

Hur har ni samarbetat med biblioteket kring priset?

Efter att jag sett och läst på Polyglutts hemsida om upplägget kontaktade jag Örebros stadsbibliotek i slutet av januari och efterfrågade alla 30 böcker och skickade med bilder på hur dessa såg ut. Snart fick vi 28 av de 30 böckerna skickade till oss. Resterande 2 böcker hämtade jag ut lite senare. Förskolor i Örebro deltar i Läslust som kommunens stadsbibliotek håller i och det finns läsombud på varje förskola som träffas och delar med sig av erfarenheter, nyheter och har workshops kring läsning och språk.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>