Roboten vet vad det blir till lunch på förskolan

Vilken dag är det idag? Måste jag ha jacka på mig? Vad blir det till lunch?

Det är frågor som förskolans pedagoger får höra många gånger varje dag. Men numera finns det en robot i kapprummet som gärna svarar hur många gånger som helst.

Klockan är strax efter nio och barnen på Råå förskola är på väg ut för att leka på gården. I entrén trängs barnen runt en ipad som hänger på väggen. Lucia Ratkov Darrell trycker vant på en ikon på skärmen och en entonig röst hörs från paddan: “Det är ganska soligt. Ta på dig keps, varm tröja, skor och kanske solkräm.” Ben Berg som är fyra år springer till sitt fack och hämtar solkrämen men hejdar sig.

– Solkräm tog jag ju på i morse, då behöver jag inte göra det igen, säger han.

Lucia Ratkov Darrell berättar att hon frågade roboten samma sak för en kvart sen och då sa den att hon skulle ha jacka på sig.

– Så då tog jag på jackan men nu sa den att det inte behövdes så jag fick byta om. Jag brukar mest fråga den vad vi ska ha på oss och vad det blir för mat. Den kan inte så mycket än, säger hon.

Hur vet roboten vad du ska ha på dig?

– Simon har visat den vad den ska säga. Jag tycker att det är bra för vi behöver inte vänta på att fråga om de vuxna är upptagna med annat.

Simon heter Melin i efternamn och är förskollärare och IKT-pedagog. Han har varit med och utvecklat förskoleroboten tillsammans med pedagoger runtom i staden och Hbg Works. Och grundtanken var just att den skulle hjälpa barnen med vad de ska ha för kläder.

– Det är verkligen något som alla barn frågar om eftersom vädret varierar under dagen. Vi sa till varandra att vi skulle haft en AI (artificiell intelligens) som håller koll på vädret och svarar barnen. Nu har vi en robot som är uppkopplad mot en väder-app och det funkar bra, säger Simon Melin.

Roboten har suttit uppe i ett par veckor och barnen har vant sig vid att den kan svara på enkla frågor.

Vad gör roboten för nytta?

– När vi i personalen är upptagna, till exempel med pedagogisk verksamhet eller med att trösta ett ledset barn, så behöver inte de barn som vill ställa en enkel fråga vänta på sin tur utan de kan gå till roboten och fråga direkt.

Hur robotens framtid ser ut är inte klart än, just nu testas den här på Råå och i Påarp och efter testperioden ska den utvärderas. Lucia Ratkov Darrell har fått på sig skorna, tröjan och kepsen och beger sig ut på gården.

Gör du som roboten säger?

– Ja, det gör jag. Fast den behöver öva mer på det här med kläderna.

Simon Melin förklarar.

– Vi pratade om det här i personalgruppen och vi var överens om att barnen faktiskt lyssnar på roboten. Den har blivit en auktoritet. Människor har ju åsikter på ett annat sätt men med roboten blir det mer fakta än tyckande.