Hem Efter plugget Telia lanserar chattbot i kampen mot näthat

Telia lanserar chattbot i kampen mot näthat

Publicerat av: Redaktionen

Tidigare i år dök internetfenomenet Momo Challenge upp och blev en viral snackis som spred skräck runtom i världen och målade upp nätet som en farlig plats.

Telia lanserar chattbot i kampen mot näthat 3I samband med World Kindness Day den 13 november väljer vi att bemöta fenomenet genom att lansera Mormor Challenge – världens snällaste chattbot. Initiativet sker inom ramen för Telias samarbete med Friends, för ett schystare klimat på nätet.

Internetfenomenet Momo Challenge spred sig under sommaren och blev snabbt viralt. Det påstods vara en utmaning på nätet som via chatt-appar uppmanade till elaka, otäcka och ibland farliga handlingar. Nu lanserar Telia istället chattboten Mormor Challenge – med målet att minska näthat och i motsats till Momo uppmana till att sprida mer kärlek online.

– Internet ger oss fantastiska möjligheter, men som med mycket annat finns det såklart baksidor. Som ledande aktör är det därför viktigt att ta ansvar och en tydlig ställning. Därför är vi stolt samarbetspartner till Friends, där vi genom åren har tagit ut en rad initiativ i det viktiga arbetet mot näthat. Med Mormor Challenge vill vi med glimten i ögat och med enkla medel visa att vi tillsammans och med gemensamma krafter kan se till att göra internet härligare, säger Anders Tillander, chef för Telias konsumentaffär.

Mormor Challenge är en chattbot där användaren kan gå in via dator, surfplatta eller mobil och chatta med ”Mormor”.

Mormor uppmanar till olika snälla handlingar online, till exempel att höra av sig till någon man inte sett på länge, skicka hjärtemojisar till någon som behöver kärlek eller stötta en youtuber med ett taskigt kommentarsfält. Mormorboten svarar i sin tur med bilder, GIF:ar och hejarop.

– 60 000 barn i Sverige är utsatta för mobbning och vi på Friends vet att just kränkningar på internet är vanligt förekommande, både bland barn och vuxna. Vi är glada att Telia på olika sätt vill jobba för ett schysstare internet, och stödjer oss i vårt arbete mot mobbning. Det finns många positiva saker med internet, men det är viktigt att vuxna är goda förebilder och har en ständig dialog med barn och unga om samtalstonen på nätet, säger Per Leander, generalsekreterare stiftelsen Friends.

En liten handling kan göra stor skillnad. Därför har Friends tagit fram Snällkalendern som uppmanar alla att göra en snäll handling varje dag fram till jul. Dem finns att köpa på samtliga av Telias butiker. För att läsa mer om Telias och Friends arbete mot nätmobbning, besök vår hemsida.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>