Från den första juli ska alla barn i förskolan få adekvat digital kompetens.
En ny bok med bidrag från flera forskare vid Stockholms universitet tar ett helhetsgrepp kring arbetet med att digitalisera förskolans verksamhet.
– Barn befinner sig i en digitaliserad miljö vare sig vi gillar det eller inte. De behöver kompetens för att hantera verktygen och lära sig tekniken bakom, säger Susanne Kjällander, universitetslektor i barn- och ungdomsvetenskap och huvudredaktör för boken Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund.

Bim Riddersporre, Malmö universitet, och Susanne Kjällander, Stockholms universitet, är redaktörer för en ny bok om förskolans digitalisering. Foto: Natur & Kultur.
Boken ger nya tankar och kritiska resonemang kring hur pedagoger i förskolan kan planera sin verksamhet med och utan digitala verktyg.
– Det handlar om att barn blir producenter av digital media snarare än konsumenter, som ofta är fallet på fritiden. Både att barnen förstår digitaliseringen de möter och får ett ansvarsfullt förhållningssätt kring tekniken, till exempel förståelse för hur man ska vara mot varandra i den digitala miljön och att robotar är programmerade av människor.
Nitton forskare från olika discipliner vid nio lärosäten har bidragit med texter om bland annat etiska perspektiv, barns nätsäkerhet, föräldrakontakt, programmering, flerspråkighet, att utforska naturen, att träna arbetsminne, och att lära matematik genom att lära ut till en digital kompis.
– För första gången i bokform tar vi också upp hur förskolerektorer kan jobba med förändringsledarskap när förskolans verksamhet ska digitaliseras på vetenskaplig grund, säger Susanne Kjällander.