Skolons helhetslösning lockade Simrishamn

Enklare hantering, bättre överblick och ett smidigt verktyg i klassrummet – när Simrishamns kommun skulle ta nästa steg i sin digitaliseringsresa blev Skolon det naturliga valet.

Skolons helhetslösning lockade Simrishamn – ett steg mot att nå framtidsvisionen
Enklare hantering, bättre överblick och ett smidigt verktyg i klassrummet – när Simrishamns kommun skulle ta nästa steg i sin digitaliseringsresa blev Skolon det naturliga valet.

– Skolon erbjuder en färdig paketlösning och har de flesta leverantörerna kopplade till sig, vilket underlättar väldigt mycket för vår del, säger Joachim Thornström, digital utvecklingsstrateg på barn- och utbildningsförvaltningen.

Simrishamns kommun har under de senaste två åren genomgått en intensiv digitaliseringsresa. Arbetet inleddes med en omfattande kartläggning för att se nuläget och behov framåt, vilket sedan låg till grund för en digital agenda.

– Två av de viktigaste områdena i den agendan är en gemensam lärplattform för alla våra verksamheter, samt enkel åtkomst till digitala läromedel och andra tjänster, säger Joachim Thornström.

Allt på ett ställe

Digitala läromedel har länge varit en del av undervisningen i Simrishamns kommun. Först användes ett läromedel för samtliga grundskolor i kommunen, sedan fick varje skola se över vilka läromedel de hade behov av, vilket ledde till att antalet leverantörer ökade.

– Om en enskild lärare eller skola köper en tjänst kan det vara lätt att missa att man ska ha ett PUB-avtal. Därför samordnar vi numera inköpen via förvaltningen för att kunna kvalitetssäkra det.

I och med att Skolon samlar alla uppgifter på samma ställe – från avtal och leverantörer till tjänster, läromedel och verktyg för datavisualisering – underlättas både administrationen och hanteringen. På så sätt kommer även förvaltningens överblick bli ännu bättre, menar Joachim.

– Trots att vi inte är en jättestor kommun har det tagit tid att gå igenom alla avtal. Med Skolon kommer vi att få ännu bättre ordning på det.

En friktionsfri vardag

När det gäller framtiden för digitala läromedel menar Joachim att de behöver de bli mer adaptiva, det vill säga hela tiden anpassas till elevernas kunskapsnivå. Det kommer även att handla om att hitta fler lösningar som får vardagen att flyta på friktionsfritt för elever och lärare. Med Skolon kommer de ett steg närmare den sistnämnda framtidsvisionen, tack vare att det bara krävs en inloggning, att alla tjänster finns samlade på ett ställe och att varje elev får en personlig startsida.

– Det personliga utbudet underlättar framför allt för våra yngre elever och för elever som har svårt att fokusera och behöver ha det mer avskalat. När en av våra pedagoger såg detta sa hon ”Wow, det blir så bra för våra elever att ha alla resurser samlade på ett ställe”. Genom djuplänkarna kan dessutom lärarna enkelt länka till specifika avsnitt eller texter i de olika tjänsterna, vilket gör att eleverna lättare navigeras dit de ska.

Kortare inkörsperiod

Enligt Joachims erfarenhet kan det ta flera år innan en plattform eller ett system är ordentligt inkört i verksamheten. Med Skolon beräknar han att det bara kommer att ta ett halvår innan allt är på plats.

– Vi kommer så klart att behöva lägga ned mycket arbete, men Skolon är ett färdigt koncept som har en tydlig ”roadmap” för hur man går tillväga. Vi kommer att behöva se över hur pedagogerna hanterar sin planering och arbetet med uppgifter i förhållande till Skolon. Där kommer att vi lägga mycket kraft på att diskutera med och stötta personalen. Ett förändringsarbete är alltid tufft, men detta är ett önskemål från alla våra verksamheter, så det borde inte vara så svårt att genomföra, avslutar Joachim.