Grundlärarutbildningen vid Luleå tekniska universitet ges sedan hösten 2015 på distans.
– Många små orter har redan idag svårt att rekrytera lärare, men en distansutbildning skapar möjligheter även för dem som bor på orter långt från ett lärosäte att plugga, bo kvar och ha en säker anställning att gå till efter lärarexamen, säger Lena Nyström, universitetsadjunkt och kursledare för grundlärarutbildningen vid Luleå tekniska universitet.
Efter övergången till distansutbildning har ansökningssiffrorna ökat markant jämfört med året innan, en effekt av det är högre antagningspoäng och därmed bättre rustade studenter. Sedan första antagningen med distansutbildning vid Luleå tekniska universitet, har antalet förstahandsökande dubblerats för Grundlärare, inriktning mot förskoleklass och grundskola årskurs 1-3. På utbildningen Grundlärare, inriktning mot grundskolan årskurs 4-6 har antalet förstahandssökande ökat från 42 till 72. Även studieresultaten och kursgenomströmingen är bra.
– Distansgrupperna får dessutom en spännande sammansättning av studenter i olika åldrar, med olika erfarenhet, geografisk hemvist och livssituation, vilket skapar en härlig dynamik, säger Lena Nyström och berättar att lärarkollegiet som undervisar på programmet lagt stor vikt vid kursvärderingarna och samarbetat mellan de olika kursarbetslagen.
– Vi har lagt örat mot marken och lyssnat till studenternas erfarenheter och de har verkligen haft många konstruktiva och framåtsyftande tankar om vad som varit bra och vad som behövde förändras. Vi har försökt vara lyhörda och det är ingen tvekan om att vi har lärt oss massor det här läsåret.
Grundlärarutbildningen är förvisso distansanpassad men det betyder inte att studenterna inte är på plats vid universitetet. Varje termin innehåller 3 -4 campusveckor med olika inslag av tillämpningsuppgifter, examinationer och föreläsningar.