Fler elever behöver få tillgång till läromedel av hög kvalitet.
Det skriver Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson i en debattartikel i DN idag.
– Det är otroligt glädjande att Skolverket tar frågan om läromedel på allvar och att de ser behovet av att säkra tillgången. Läromedelsförfattarna delar den bilden och menar att elevers rätt till läromedel och en definition av läromedel måste skrivas in i skollagen, säger Per Kornhall, ordförande, Läromedelsförfattarna.
Debattartikeln publiceras med anledning av att Skolverket presenterar sin återkommande bedömning av läget i skolväsendet. Deras samlade bild är att många skolor fungerar väl och att de flesta elever har en god skolgång, men en av bristerna de ser är att många elever saknar tillgång till läromedel. Ett annat behov de ser är en tydligare reglering av läromedelskvalitet.
– De läromedel som finns på marknaden i dag skrivs av kompetenta läromedelsförfattare och ges ut av förlag med noggrann fakta- och kvalitetsgranskning. Läromedelsförfattarna anser inte att en tydligare reglering av läromedelskvalitet är vad som behövs, utan att lärares rätt att välja vilka läromedel de ska använda är den viktigaste kvalitetsgarantin. Lärares inflytande över inköpen behöver förtydligas i läroplanerna, säger Per Kornhall.
Läromedelsförfattarna har länge jobbat för att få in rätten till läromedel i skollagen, och har ett pågående upprop som i skrivande stund har 8473 underskrifter. Målet är 10 000.