Hem DEBATT Ny rapport från Lärarförbundet om nationella prov – Mer jobb för lärarna, mindre undervisning för eleverna

Ny rapport från Lärarförbundet om nationella prov – Mer jobb för lärarna, mindre undervisning för eleverna

Publicerat av: Redaktionen

Maj månad är kulmen på lärarnas hårda arbetsbelastning. De nationella proven har pågått under hela terminen, men i maj ska både rättning och betygsättning slutföras. En ny rapport från Lärarförbundet visar att de nationella proven inte bara tynger lärarnas arbetsbörda utan också stjäl tid från elevernas garanterade undervisningstid.

Ny rapport från Lärarförbundet om nationella prov – Mer jobb för lärarna, mindre undervisning för eleverna 2

Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundets ordförande

– Lärarna är hårt pressade den här tiden på året och de nationella proven har en stor påverkan på deras arbetsbelastning. Det är orimligt att tiden för rättning inte räcker till inom den reglerade arbetstiden. Lärare får sitta på kvällar och helger med proven och många upplever en enorm stress. De nationella proven måste göras om och det måste ske nu, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande Lärarförbundet.

Lärarförbundet har genomfört en undersökning med svar från cirka 700 lärare i grundskolan. Den visar att bara 15 procent av lärarna rymmer rättningen inom deras reglerade arbetstid. Skolinspektionen anger en schablontid på 1 timme för bedömning av en elevs prov i ett ämne. Har du 50 elevers prov, har du som lärare över en veckas arbetstid att lägga på detta. Den arbetstiden är det få lärare som har.

–   Dagens provsystem är inte hållbart. Antalet nationella prov och delprov måste reduceras kraftigt för att skapa en mer rimlig situation för lärare och elever, säger Johanna Jaara Åstrand.

Garanterad undervisningstid går förlorad
Enligt Skolverket lägger en elev i årskurs 9 hela 24 timmar på att genomföra proven under sitt sista läsår i grundskolan. 24 timmar, det är ungefär en veckas undervisning.

Nationella prov genomförs i fem ämnen i åk 9, slutbetyg får man i 17 ämnen. Ändå är det proven som nu alltmer styr lärares planering och organisation. Proven måste genomföras och då får alla ämnen och upplägg stryka på foten.

Den förlorade undervisningstiden tas inte heller igen. I Lärarförbundet undersökning uppger en majoritet av lärarna att den förlorade undervisningstiden för eleverna aldrig tas igen.

–  Det är tydligt hur dåligt det nuvarande systemet fungerar och eleverna drabbas hårt, att många inte få rätt till sin lagstadgade undervisningstid är ytterligare ett bevis på att de nationella proven i sin nuvarande form gör mer skada än nytta, säger Johanna Jaara Åstrand.

Läs hela rapporten här.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>