Spel i fokus under internationell sommarskola för doktorander

Högskolan i Skövde är ett av få lärosäten i Sverige som har doktorander inom spelforskning.

Professorer, doktorander och studenter som deltar i HEVGA Europe Games Research Summer School 2019.

I Skövde strålar de nu samman under tre dagar med professorer och doktorander från Uppsala universitet och Södertörns högskola, för att delta i HEVGA Europe Games Research Summer School 2019. – Vi har den expertis som behövs för att ge besökande doktorander värdefull kunskap från alla tänkbara perspektiv, säger Björn Berg Marklund, lektor i informationsteknologi vid Högskolan i Skövde.

Forskningsområden kopplade till digitala spel sätts nu i fokus på Högskolan i Skövde. Den 21-23 augusti gästas Högskolan av professorer, doktorander och studenter som deltar i HEVGA Europe Games Research Summer School 2019.

Kursen ger stöd till doktorander och studenter inom spelforskning och bidrar till att stärka det nordiska forskningsnätverket. De föreläsningar och workshops som ges handlar om alltifrån spelutvecklingsperspektiv, kritisk teori, och design till olika forskningsmetoder.

– Vi har en kombination av forskning inom bland annat spelanalys, kritiska perspektiv, såsom feministisk forskning och granskning av spel, litteraturforskning, spelifiering, serious games, spelbaserat lärande och människa-dator-interaktion, vilket är ett starkt skäl till att sommarkursen hamnat hos oss på Högskolan i Skövde, säger Björn Berg Marklund, lektor i informationsteknologi, och fortsätter:

– Vi har den expertis som behövs för att ge besökande doktorander värdefull kunskap från alla tänkbara perspektiv. Här blir ett tillfälle att undersöka och diskutera spelmediet och spelindustrin från många olika infallsvinklar.

Stöd under doktorandprocessen

Programmet består av föreläsningar och verkstäder som leds av forskare från Högskolan i Skövde, men även forskare från Uppsala Universitet och Södertörns Högskola medverkar. Under dagarna kan deltagarna planera samarbeten, sälja in projekt, få hjälp med att söka finansiering, samt ordna teoretiskt och metodiskt ramverk för sina projekt. Deltagarna håller också presentationer inför erfarna forskare och kursdeltagare för att få feedback.

– Spelfältet har alltid var rätt utspritt. Det finns sällan kurser på forskarnivå på enskilda lärosäten som riktar sig mot doktorander – det kan göra doktorandupplevelsen för spelforskare rätt isolerad. Det är helt enkelt rätt ovanligt att doktorander omges av andra forskarstuderande med samma intresseområde på det egna lärosätet. Den här kursen kan vara en stor hjälp för deras framtida arbete, inte minst för att de har fler kollegor att diskutera idéer med, men även för stöd under doktorandprocessen, säger Björn Berg Marklund.

Fem föreläsare från tre lärosäten

Från Högskolan i Skövde deltar tre föreläsare; Jonas Linderoth, professor i medier, estetik och berättande föreläser om Games and learning, Lissa Holloway-Attaway, docent i medier, estetik och berättande lyfter ämnet Feminist perspectives for inclusive design, och Per Backlund professor i informationsteknologi föreläser om Design science in serious games.

Från Södertörns högskola deltar Petri Lankoski, docent i spelforskning som föreläser om Game Analysis methods, och från Instutitionen för speldesign vid Uppsala universitet, biträdande universitetslektor Patrick Prax som föreläser på temat Games and Political Participation.