Hem SKOLNIVÅFÖRSKOLA Tips från Norrköpings kommun – utvärdera olika tjänster för förskolan

Tips från Norrköpings kommun – utvärdera olika tjänster för förskolan

Publicerat av: Redaktionen

I Norrköpings kommun tillsattes en referensgrupp för att utvärdera olika digitala bilderbokstjänster.

Lise-Lotte Tidebrink, ansvarig för SoL i förskolan och även medverkande i referensgruppen, berättar varför valet föll på Polyglutt.

Vad fick er att välja Polyglutt?

Tips från Norrköpings kommun – utvärdera olika tjänster för förskolanMånga pedagoger i Norrköpings kommun har efterfrågat Polyglutt. En del pedagoger har haft en testperiod och sett att Polyglutt är ett bra komplement till fysiska böcker. Det förstärker och ger stöd genom tydliga bilder som alla barn kan se, till exempel med hjälp av projektor.

När de använt tjänsten har de sett att Polyglutt väcker nyfikenhet för läsning och samtal hos barnen. De barn som inte har så stor erfarenhet av läsning, eller inte varit så intresserade kan fångas av att läsa digitalt.

Det kan då bli en ingång till andra böcker. En viktig del är att Polyglutt är ett verktyg för att möta flerspråkiga barn i högläsningen. Pedagoger som testat har sett att det går att stötta barn med annat modersmål i högläsningen med hjälp av bilderbokstjänsten. Modersmålet kan då användas och ses som en resurs.

Har du något tips till andra kommuner vid val av en digital bilderbokstjänst?

Låt förskolor i kommunen ta en testperiod för att se hur den digitala bilderbokstjänsten fungerar. Fundera kring vad ni har för behov och se om tjänsten matchar det ni eftersöker. I Norrköping fick pedagoger testa och en referensgrupp tillsattes för att diskutera och jämföra olika tjänster.

Vilka fördelar ser du med att alla era förskolor nu har tillgång till Polyglutt

En stor fördel är att pedagogerna får ett verktyg för att arbeta med flerspråkighet med tydligt fokus på läsning och samtal. I läroplanen står det att Barn med annat modersmål än svenska ska ges möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål (Lpfö 18). Det här kan vara en utmaning då det inte alltid finns pedagoger på förskolorna som behärskar barnens modersmål. Hur kan vi då säkerställa att barnen får möjlighet att utveckla modersmålet. Med hjälp av Polyglutt får pedagogerna bättre förutsättningar att arbeta med och utveckla barnens modersmål, vilket gynnar barnen. Tjänsten ökar tillgängligheten till den viktiga läsningen och samtalen om det lästa för alla barn i kommunen. En viktig del är även att lyfta in det digitala i förskolan som också tydligt framkommer i de nya skrivelserna i Läroplanen för förskolan, vilket Polyglutt kan bidra med.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>