Skolklassikern och Crescent presenterar Rörelseverkstan
Hem EFTER PLUGGET Skolklassikern och Crescent presenterar idag Rörelseverkstan

Skolklassikern och Crescent presenterar idag Rörelseverkstan

Publicerat av: Redaktionen

Skolklassikern har sedan starten fått över 200 000 skolbarn i rörelse över hela Sverige.

Nu presenteras ett nytt delmoment inom Skolklassikerns populära aktivitet Crescents Designskolan.

Det är – Rörelseverkstan – Barns röster om cyklar och cykling – med målsättningen att på ett lustfyllt sätt få ännu fler barn i rörelse.
Sedan 2016 har Crescent samarbetat med En Svensk Klassiker för att göra Sverige och svenskarna friskare. Tillsammans grundade de Skolklassikern med målet att få fler barn och unga i grundskolan att röra på sig regelbundet, finna glädjen i att röra sig och hitta enkla vägar till vardagsmotion.

– Att investera i barn och ungas hälsa är ett av Crescents viktigaste uppdrag. Det gör vi bland annat genom initiativ som Crescents Designskola och Rörelseverkstan. Vi vill ge barnen en plats där de kan hitta sin rörelseglädje genom kreativa och lustfyllda övningar, säger Johanna Smedberg, marknads- och affärsutvecklingschef på Crescent.

Skolklassikern och Crescent presenterar Rörelseverkstan– Crescents Designskolans nya delmoment Rörelseverkstan är just ett sådant initiativ som uppskattas av både pedagoger och elever. Det är en glädjefylld aktivitet inom ramen för skolans styrdokument som också sätter våra barn i rörelse, säger Henrik Magnusson Lindgren, projektledare för Skolklassikern.

Förutom målsättningen att barnen ska hitta lust och glädje i att cykla innehåller Rörelseverkstan inslag där barnen får tycka och tänka kring säkerhet.

Att bidra till säkra cykelturer är en viktig del i Crescents arbete och man vill därför fånga upp vad som får barnen att känna sig trygga på vägarna.

– Vårt arbete börjar och slutar med cyklisten, det handlar om att förstå cyklistens behov. Att få ta del av våra yngsta cyklisters syn på cykling är oerhört värdefullt för att utveckla säkra cyklar och lusten att vilja cykla, säger Johanna Smedberg, marknads- och affärsutvecklingschef på Crescent.

Anmälan till Skolklassikern öppnar februari 2023. Läs mer och anmäl er här.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>