Hem NYHETER Unga ska granska och sätta press på svenska företag

Unga ska granska och sätta press på svenska företag

Publicerat av: Redaktionen

Fair Action och Ung Media Sverige drar nu igång ett projekt där gymnasieelever ska lära sig att självständigt granska företag.

Syftet är att vidga och fördjupa elevernas kunskap inom hållbarhetsfrågor så att de kan sätta press på företag att ta ansvar för sin påverkan på människor och miljö runt om i världen.

Unga i Sverige tycker det är viktigt med hållbar utveckling. Det visar både undersökningar och samtal Fair Action har med ungdomar. I en undersökning gjord av Ungdomsbarometern ifjol svarar över 80 procent att de tycker att företag har ansvar för att skapa ett mer hållbart samhälle.

Majoriteten kan även tänka sig att välja bort företag som de inte anser agerar hållbart.

Unga ska granska och sätta press på svenska företag

Att företagen borde ta större ansvar för konsekvenserna av sin verksamhet bekräftas i de samtal som Fair Action och Ung Media Sverige haft med gymnasieelever.

Däremot är tron på den egna förändringsförmågan låg. Eleverna upplever att de behöver mer kunskap för att kunna göra medvetna val och tror inte att deras roll som konsumenter kan förändra hur företagen arbetar.

Med avstamp ur detta inleds ett treårigt projekt finansierat av Allmänna Arvsfonden.

– Vårt mål är att eleverna ska känna att de kan göra mer medvetna val genom sina granskningar och vara med och bidra till att företag agerar mer hållbart. Med vår erfarenhet kan vi visa på att det går att påverka företagens hållbarhetsarbete, säger Emma Grönlund, ansvarig projektledare på Fair Action.

Granskningsmetoderna kommer att utvecklas tillsammans med elever och går ut på att de själva ska söka, kritiskt granska och tolka information från olika källor samt värdera källornas relevans och trovärdighet, för att sedan ställa sina egna personliga krav på företagen. Till sist ska de kunna sprida sina granskningar och föra en dialog med företagen medan de samtidigt uppmuntrar andra att ställa krav.
– Många företag satsar mycket på att marknadsföra sig som hållbara, och då tycker vi att det är viktigt ur en demokratisynpunkt att unga människor kritiskt kan granska om företagens påståenden stämmer, säger Emma Grönlund, ansvarig projektledare på Fair Action.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>