När beslutet att stänga gymnasieskolorna i Sverige kom den 17 mars ställdes många inför utmaningen att på mycket kort tid ställa om undervisningen digitalt till distansundervisning i hemmet.
I Stockholms stad digitaliserades 30 gymnasieskolor, och totalt innefattades 28 000 elever och över 4 500 lärare, som på mindre än en vecka ställde om till digitalundervisning med hjälp av samarbetsplattformen Microsoft Teams.
– I Stockholms stad såg vi en 34 procentig ökning i Teams-användningen på endast fyra dagar. Vi såg en högre närvaro bland elever i takt med att undervisningen skedde digitalt. Samtidigt fick vi indikationer att elever med funktionsvariationer kände sig tryggare med undervisningen eftersom den skedde i tryggheten av deras hem, säger Alexander Strauss-Köhn, Produktspecialist för Office365 vid utbildningsförvaltningen i Stockholms stad.
Nya globala siffror från Microsoft visar att 183 000 användare i form av skoldistrikt med dussintals eller hundratals skolor i 175 länder nyttjar Teams for Education. Och från perioden 11 mars såg Microsoft globalt en oöverträffad ökning i användningen av Teams som växte med 12 miljoner under sju dagar till 44 miljoner dagliga användare.
Microsofts svenska skolteam har erbjudit stöd i övergången till distansundervisning i Teams för gymnasieskolorna i Stockholm.
– Från den 16 mars har vi hållit dagliga öppna möten för alla som har frågor kring distansundervisning. Tillsammans med lärare från hela Sverige har vi lyft utmaningar, delat tankar och tips och försökt peppa varandra att kämpa på. Vi är ödmjuka inför den enorma arbetsinsats som görs av elever och lärare och hoppas att vi har kunnat räta ut många frågetecken, säger Joke Palmkvist, Affärsområdeschef skola och högre utbildning på Microsoft i Sverige.