Läromedlen i den svenska skolan innehåller fakta som inte är aktuell och har en omodern syn på såväl feminism som klimat- och hbtq-frågor.
Det uppger 1 780 elever i en undersökning som Ungdomsbarometern utfört på uppdrag av kunskaps- och läromedelsföretaget NE (Nationalencyklopedin).
– Problemet med en bristande tillgång till läromedel diskuteras ofta, med rätta – men vi måste också prata om innehållet. Det är inte rimligt att använda daterade läromedel, särskilt när undervisningen handlar om feminism, klimat eller hbtq-frågor där kunskapen utvecklas från år till år. Alla elever ska ha rätt till objektiva, lättillgängliga och uppdaterade läromedel, säger Fredrik Bengtsson som är vd för kunskaps- och läromedelsföretaget NE.
I Ungdomsbarometern har NE frågat 1 780 personer i åldrarna 15–19 år om deras syn på läromedel. Undersökningen visar att en stor majoritet av ungdomarna, 67 procent, uppger att vissa läromedel innehåller fakta som inte är aktuella längre. Drygt 4 av 10 elever, 43 procent, anser att innehållet om hbtq-frågor är inaktuellt, och nästan lika många uppger att läromedel har en omodern syn på klimatfrågor, feminism och rasism.
– Kompletta läromedel med aktuella fakta i alla ämnen och årskurser är avgörande för att väcka nyfikenhet och sprida kunskap, så att barn och unga står förberedda inför vuxenlivet.
Nu bör Utbildningsdepartementet initiera en läromedelsnämnd som kan hjälpa lärarna genom att ta fram kvalitetskriterier för läromedel, ansvara för kvalitetskontroll och tydliggöra när ett icke reviderat läromedel passerar sitt bäst före-datum, säger Fredrik Bengtsson.
NE (Nationalencyklopedin) är ett kunskaps- och läromedelsföretag som arbetar för att alla elever ska ha möjlighet till en motiverande, individanpassad och jämlik undervisning. Enligt den senaste PISA-undersökningen är Sverige sämst av alla nordiska länder på att skapa en likvärdig skola.