Advania Skolpatner och Google på flera sätt
Hem NYHETER Advania Skolpatner och Google på flera sätt

Advania Skolpatner och Google på flera sätt

Publicerat av: Redaktionen

För tredje gången inom loppet av ett år höll Advania skolpartner den 10 februari ett Googleevent digitalt  på temat ”Google på flera sätt”.

Än en gång med en samling inspirerande föreläsare från olika delar av landet.

Advanias moderatorer Gunilla Möller och Leonidas Papagianis är t ex från Örebro respektive Helsingborg.

IT-pedagogen har valt att titta närmare på två av eventets talare:

Julia Perdsjö – mellanstadielärare i Sundbyberg – inledde eventet med att slå ett slag för interaktivt berättande.

Ett sätt att skriva berättelser i skolan som kan göras på oändligt många sätt i Google Presentationer. Fördelarna är många enligt Julia. Inte minst att det bjuds på stor variation. Eleverna kan kombinera bild, rörlig bild och musik med ord i form av såväl skriven text som med berättarröst. Resultatet är sedan lätt att publicera och dela på olika kanaler och eleverna får ett tydligt kvitto på att de skapat något.

För tredje gången inom loppet av ett år höll Advania skolpartner den 10 februari ett Googleevent digitalt  på temat ”Google på flera sätt”.

Julia Perdsjö

Det som kändes mest kittlande är möjligheterna till att skriva interaktiva berättelser. Med principer från dataspel som eleverna är bekanta med kan de skapa berättelser där mottagaren kan göra val i berättelsen genom att hjälpa till att styra exempelvis hur karaktärer i handlingen ska agera i utvalda situationer. Varje val de gör påverkar fortsättningen av berättelsen.

Arbetets uppstart är välbekant för alla lärare. Julias elever utgår från en checklista och skapar en tankekarta. Julia har sedan skapat en berättelsekarta för sina elever så att de ser en tydlighet i hur man faktiskt bygger upp en story. De får även en storyboard för att det ska bli tydligt hur varje sida i en google presentation kan se ut. Utifrån det kan eleverna skissa, ändra och bygga sina sidor. Ytterligare en fördel när berättelserna ska illustreras är att man kan ta Googles bilder som är gratis samt fria att använda. Annars kan som bekant det där med upphovsrätt vara ett smärre gissel.

Vi fick se exempel på berättelse skapade utifrån en karta där varje slide ger läsaren möjlighet till två val vilket i slutänden leder till många olika typer av händelseförlopp och inte minst olika slut. Ett arbetssätt som torde kunna få de mest skrivovilliga eleverna att tycka att skrivande kan vara riktigt kul – särskilt när de ser hur resultatet kan se ut.

Slutligen får vi se hur fördelaktigt det här arbetssättet är ur bedömningshänseende – inte minst när man arbetar i Google Presentationer. Alla tillfällen då eleverna arbetat i/ändrat/redigerat sina berättelser är synliga för läraren i elevernas versionshistorik. På så vis syns hela arbetsprocessen och läraren kan såväl dokumentera elevernas lärprocesser och synligöra deras lärande vilket ger en lysande möjlighet till att ge formativ feedback under arbetet och sedan summativt bedöma slutprodukten.

Att arbeta med interaktivt berättande i Googlemiljö är utan tvekan ett sätt att göra arbetet med textskrivning i skolan stimulerande och roligt både för lärare och elever.

Peter Rosenqvist är utvecklingssekreterare med fokus på pedagogik och IKT i Malmö stad.
För tredje gången inom loppet av ett år höll Advania skolpartner den 10 februari ett Googleevent digitalt  på temat ”Google på flera sätt”.

Peter Rosenqvist

Peter talade om ett verktyg de flesta lärare är hyggligt bekanta med – nämligen Google Classroom. Hans föreläsning lade fokus på samarbete och visade på hur samarbete mellan elever verkligen kan underlättas.

Trixet är att när man som lärare skapar klassuppgifter istället för att – på det vanliga sättet – ge ett eget dokument till varje elev välja ”eleverna kan redigera filen”. Sedan kan man enkelt utifrån sin huvudgrupp skapa smågrupper av elever som sedan kan samarbeta med en för gruppen gemensam uppgift.

Möjligheterna tycks oändliga. Utan att lämna själva programmet kan eleverna lägga in länkar, bilder från nätet, förklaringar av begrepp från tillförlitliga källor (t ex NE) samt fotnötter i det gemensamma dokumentet.

I tider av distansundervisningar och karantäner visar Peter på funktioner som kan undvika att lärare – och även elever – tvingas slita sitt hår i frustration. Det är nämligen fullt möjligt att – även nu utan att lämna programmet – skicka mail och meddelanden till sina gruppkamrater, schemalägga uppgifter och – inte minst viktigt – starta videosamtal med de andra i gruppen.

Innan vi lämnar Peter Rosenqvist är det på sin plats att lyfta att han varnar för en lite fallgrop vid skapandet av själva gruppuppgiften. När man som lärare skapat en uppgifti Google Classroom, laddat upp de dokument som ska finnas med ska kopiera uppgiften för att skapa sina smågrupper är det viktigt att se till att rutan ”skapa nya kopior av bilagor” är markerad.

Avslutningsvis vill jag tacka Gunilla Möller och Leonidas Papagianis för en fullmatad dag tillsammans med Advania skolpartner. För er som vill hålla er ajour med kommande event är det en god ide att följa @skolpartner på Instagram. Där kommer löpande ny information om vad Advania har att erbjuda.

 

Av Mattias Lundqvist

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>