Sveriges enda vicerektor för arbetsintegrerat lärande, AIL, finns på Högskolan Väst.
Hon har en unik position i högskolesverige.
Hon arbetar strategiskt med att utveckla AIL inom utbildning och forskning på Högskolan Väst, som också har ett nationellt regeringsuppdrag att utveckla AIL. Och hon har stora planer för hur AIL ska växa de kommande åren. Möt Ulrika Lundh Snis.
Som vicerektor för AIL samordnar Ulrika Lundh Snis det strategiska arbetet med AIL på Högskolan Väst. Viktigast just nu är några högskoleövergripande aktiviteter som exempelvis AIL-certifieringen av högskolans program.
Vad betyder AIL för dig?
Att våra studenter och vår forskning hämtar in och sprider kunskap i nära samverkan med arbetsliv och samhälle i stort. Det finns få lärosäten som så systematiskt jobbar med att integrera teoretisk och praktisk kunskap som vi. Med AIL görs våra studenter och våra forskningsresultat direkt relevanta och attraktiva, tillsammans med samverkanspartners ute i samhället.
Vad ger det för fördelar för studenter att studera med AIL?
AIL betyder bland annat att studenter får reflektera över sitt eget lärande under tiden de går sin utbildning. Det ger dem förutsättningar att utveckla förmågor som går långt utanför de rent ämnesmässiga. Studenterna möter tidigt i sin utbildning arbetslivet genom praktiknära inslag i kurserna, de samarbetar med yrkesverksamma från branschen, brottas med riktiga problem och ges utrymme till reflektion.
Varför är det viktigt att reflektera över sitt lärande?
Därför att det motiverar och mobiliserar våra studenter att kontinuerligt hantera sin egen kunskapsutveckling. De är vana vid att kunna hantera omställning och kompetensutveckling. Och detta är en helt avgörande förmåga, inte minst med fokus på hållbarhet där komplexa utmaningar kräver den typen av förhållningssätt.
Vad är det som gör Högskolan Väst till Sveriges ledande AIL-högskola?
Vi var ett av de absolut första lärosätena i Sverige med att arbeta enligt det här angreppssättet. Vi har över väldigt lång tid utvecklat, förfinat och kultiverat arbetsintegrerat lärande. Och till detta lägger vi också en vetenskaplig bas i AIL, som nu är ett eget utbildningsområde och ämne hos oss.
Hur vill du utveckla AIL?
Förutom att driva utvecklingen internt kring AIL och våra strategiska indikatorer vill jag se AIL växa internationellt och integrerat i vår utbildning och forskning. AIL är inte bara samverkan i vid mening – det är en dimension av lärande som kommer till nytta i utbildning och forskning.
Vi är just nu inne i en spännande fas där vi håller på att bygga upp AIL som en komplett akademisk miljö. Det betyder att vi kommer att ha verksamhet inom AIL hela vägen från grundutbildning, avancerad nivå, utbildning på forskarnivå till forskning. Det ska bli så roligt att följa.