Skolskjuts ska vara enkelt

Nyköpings kommun insåg att det är krångligt att ansöka om skolskjuts. Lösningen var en digital process med e-tjänsten Abou. Där hanteras hela kedjan – från ansökan till beslut.

Skolskjuts ska vara enkelt 1Skälet till Nyköpings e-satsning för skolskjuts var önskan om en snabb och enkel process. Resultatet blev över förväntan och dessutom med en betydligt högre service till vårdnadshavarna.

-Vi vill ha allt i handläggningen samlat på ett enda ställe. Det är bara möjligt när allt finns digitalt. Vi har också haft en önskan att slippa papper, berättar handläggaren Gunnar Bratt.

Loggar in med BankID
Utifrån en enkel e-tjänst för vårdnadshavare med BankID, snickrade kommunen ihop en digital ansökningsprocess. Plattformen var Abou. Ambitionen växte och snart var hela kedjan digital; både beslut och kommunikation med vårdnadshavarna.

Jättekliv framåt
Idag följer vårdnadshavare i Nyköping sina skolskjutsärenden i e-tjänsteportalen. Med inloggning i Mina ärenden ser de precis vad som står i ansökan och tar del av beslut.

-Vi har tagit ett jättekliv i servicenivån till våra medborgare. Allt i skolskjutsärendet hanteras i e-tjänsten, även frågor och kompletteringar, säger Gunnar Bratt.

Som natt och dag
När e-tjänsten kom märkte handläggarna att det blev färre steg att administrera. Även återkopplingen mellan kommunen och medborgarna blev mycket snabbare.

Från 60 % till 90 % på ett år
Ett år innan e-tjänsten lanserades fick kommunen in 60 % av ansökningarna digitalt. Då styrdes ärendena till en funktionsbrevlåda. Därifrån skrev de ut på papper och hanterade manuellt.

Nu är målet att 90 % av ansökningarna ska ha en obruten digital kedja. Resterande 10 % är det inte mycket att göra åt, te.x. när vårdnadshavare saknar BankID.

Slipper ringa och jaga folk
Med nya e-tjänsten är alla ärenden kvalitetssäkrade. De begär komplettering direkt i e-tjänsten och slipper ringa och jaga folk. En annan vinst är att de lösa lapparnas tid är förbi. Nu gör de noteringar i Abous loggbok.