Coronavirusets utbrott stänger skolor och universitet i många delar av världen, nu senast i Italien, Frankrike, Ukraina och Palestina.
Bara i Kina är minst 180 miljoner elever hemma.
I gemensamma insatser från stat, edtechbolag och näringsliv rullar man där ut onlinelösningar för undervisning i en tidigare ej skådad omfattning. Teknisk infrastruktur som serverkapacitet och internetuppkoppling, men också lektionsinnehåll, skall på plats. Utmaningen är framförallt stor när det gäller att gå från klassrumsundervisning till onlineundervisning och lärandet för lärare och elever sker i skarpt läge. Elevers fysiska isolation i hemmet är ytterligare en psykologisk faktor att ta hänsyn till, men där uppkopplingen via plattformar eller sociala medier ger dem en social kontakt utöver att kunna delta i undervisning. CNN beskriver utmaningarna och hur lösningarna ser ut i flera delar av världen i en längre artikel.
Carlo Perrotta, Monash University (AUS), funderar i en artikel om det akuta läget nu gör att vi kommer att se en större handlingsberedskap hos universiteten, både genom en stärkt infrastruktur och en ökad kompetens om god undervisning online, för att möta framtida kriser och gissar att vi kommer se en boom av ökad online-undervisning.
Digitalisering ger möjligheter till tillgång till undervisning, men måste förberedas noga. I Sverige har vi en god digital infrastruktur, men står vi rustade i Sverige för ett liknande scenario i stor skala?
Folkhälsomyndigheten bedömer inte att Sverige behöver vidta övergripande skolstängningar för att förhindra smittspridning idag. Följ alltid deras uppdaterade råd.