Digital kurator har hittat till ytterligare en plats, nu utanför Skandinavien.
Förra veckan introducerades eleverna på Svenska Skolan i Teneriffa för Allbrys kuratorplattform.
Det är ett viktigt steg i att skapa högre tillgänglighet och systematiserad elevhälsa för skolor i utlandet.
Allbry är en komplett kuratorsplattform för skolan. Med plattformen som består av en mobil- och webbapp skapas effektivare kommunikation mellan elevhälsa och elev.
Samtidigt får skolan överblick och rapportering på köpet. Eleverna på Svenska Skolan kommer ha tillgång till en digital kurator som de både kan chatta med och boka in videosamtal med utifrån tider och dagar som passar dem. Kuratorn finns tillgänglig varje dag, måndag till fredag mellan 08.00 – 16.00.
Eftersom eleverna får kommunicera digitalt så sänker vi tröskeln och skapar mer flexibilitet och uppmuntran till samtal”, säger Roza Azimi, vice vd på Allbry.
Behovet av samtalsstöd och en fungerande elevhälsa har visat sig starkt under pandemin och isolation och ensamhet har blivit vanligt förekommande. Enligt Socialstyrelsen har psykisk ohälsa hos barn i åldern 10-17 år ökat med över 100 procent på 10 år. Den utvecklingen vill Allbry bromsa genom att sänka tröskeln för unga att få den hjälp och det stöd de behöver.
De senaste åren har det blivit allt mer tydligt att skolkuratorer bär ett tungt lass och inte hinner med den ökade psykosociala problematiken bland skolelever. Alla unga bör ha förutsättningar till god psykisk hälsa och välmående. Det är en grundläggande faktor för kunskapsinlärning och goda skolresultat. Allbry hjälper skolan att driva elevhälsan på ett relevant sätt – digitalt och säkert.