Utdelning av 2,4 miljoner kronor till forskningsprojekt och 100 000 kronor till #metoo, vinnaren av Sociala medier-priset.
Det är två av händelserna under nästa veckas Days of Knowledge, en högtid som firar forskning och utbildning vid Högskolan i Borås.
Vid årets högtid delas det ut bidrag till elva forskningsprojekt på Högskolan i Borås och för första gången delas också priset Årets studentföretag ut. Bakom bidragen står Sparbanksstiftelsen Sjuhärad.
#metoo prisas
Dessutom delas Sparbanksstiftelsen Sjuhärads sociala medier-pris ut till hashtaggen #metoo, och priset tas emot av Emmy Lilliehorn och Elinor Holmström, representanter för den svenska delen av samordningsgruppen för #metoo-uppropen. Tidigare under dagen håller pristagarna en föreläsning för Bäckängsgymnasiets elever.
Hållbar utveckling i flera steg
Firandet den 11 december är den stora finalen på Days of Knowledge men redan tidigare under hösten har hållbar utveckling vid högskolan prisats. Vid Days of Entrepreneurship i oktober delades stipendier ut till studenter vid högskolan som integrerat hållbar utveckling i sina examensarbeten. I november delades det ut stipendium för utvecklingsarbete inom hållbar utveckling samtidigt som en kurs diplomerades i hållbar utveckling.