Elisefreds förskola är årets vinnare av Våga Vara Snäll-stipendiet
Hem SKOLNIVÅFÖRSKOLA Elisefreds förskola är årets vinnare av Våga Vara Snäll-stipendiet

Elisefreds förskola är årets vinnare av Våga Vara Snäll-stipendiet

Publicerat av: Redaktionen

Tänk att det finns ett stipendium som är lika fint som färsk strömming – det heter Våga Vara Snäll-stipendiet och ges ut i Pelle Svanslös namn.

Katten som älskar strömming och att vara snäll!

I år har han valt att ge Sveriges kanske finaste stipendium och nästan 50 000 kronor till förskolan Elisefred i Skurup och avdelningen Stora Stormvinden (3–5 år). Här har man visat hur Pelles värderingar är en naturlig del i undervisningen och bidragit till allas lika värde.

– Det här var absolut inte väntat, men oj så roligt, utbrister läraren Marina Larsson.

Uppsalas och Sveriges absoluta favoritkatt tillkännager varje år en stipendiat i anslutning till författaren Gösta Knutssons födelsedag.

Stipendiet är på ett prisbasbelopp och för 2022 handlar det om 48 300 kronor, plus äran så klart, som går till förskolan Elisefred i skånska Skurup.

Elisefreds förskola är årets vinnare av Våga Vara Snäll-stipendiet– Vi arbetar ofta utifrån böcker och det kan hålla i sig varierande länge beroende på barnens intresse. Med Pelle så kändes det naturligt för oss alla att fortsätta och när vi fick vetskap om stipendiet kändes det som ett perfekt upplägg för vårt värdegrundsarbete. Då kändes det sporrande att fortsätta hela läsåret och att till slut få stipendiet känns fantastiskt, säger Marina.

Hon har jobbat med Pelle tillsammans med kollegorna Jenny Bendroth, förskolelärare och barnskötaren Emma Kjörning.

Allting började med boken ”Välkommen Pelle Svanslös” och berättelsen om hur han hamnar i Uppsala och blir familjekatt.

– Då hade vi samtidigt flera nya barn som började hos oss, som flyttade in på vår avdelning. Då använde vi Pelle och uppmärksammade hur det kan kännas att vara ny och via Pelles känslor så blev det så konkret med nya kompisar, berättar Marina.

Det blev också starten på en välkomstfest där barnen fick utforma plakat där det stod ”Välkommen” på avdelningens alla språk.

– Vi pedagoger dramatiserade kapitlet när Pelle flyttade in och Måns som ordnade välkomstfest för Pelle. Vi arbetade just då utifrån lekresponsiv undervisningsteori, där vi pedagoger inleder en lek och introducerar rekvisita för att utveckla barnens lek, säger Marina.

Barnen fick sedan en resväska med rekvisita för att kunna dramatisera och bearbeta själva. Här blev det flera olika diskussioner och versioner av att vara en kompis och hur man kan våga vara snäll.

Pelle är också maskot i form av ett gosedjur på avdelningen. En dag var han borta och hade lämnat ett brev om att han åkt på semester. Varje vecka kom ett vykort där han beskrev sina resor. Han besökte Sveriges minoritetsgrupper samt de länder som är representerade på avdelningen och berättade om sina äventyr i landet och kulturen där.

– Barnen som härstammade från länderna kände igen sig från vykorten och berättade gärna för sina nya kompisar om landet. Vi vill att alla barn ska känna sig trygga i verksamheten och respektera varandra samt känna sitt eget värde i sammanhanget, säger Marina.

Hur har barnen utvecklats med Pelle?
– De har med Pelle hela tiden, han är synlig i verksamheten och barnen pratar om Pelle hela tiden och kan ta fram vår resväska som vi skapade där de kan klä ut sig till Måns eller Pelle. Han vill ju bara bli kallad Pelle och inte Svanslös – det är också en sak vi jobbat med att man inte ska kalla någon ett namn mot sin vilja. Det finns så många sätt att använda Pelle och vi har sett att barnen tillsammans skapat ett förhållningssätt för att få leken att utvecklas på olika sätt. Måns har till exempel blivit snäll också, berättar Marina.

Nu återstår bara det angenäma ”kruxet” att lista ut vad stipendiepengarna ska användas till.

– Arbetet är en god tillgång för vårt språkutvecklande arbetssätt och värdegrundsarbete, så om vi hade kunnat köpa in fler böcker och karaktärer till förskolan hade det varit värt mycket till vårt fortsatta arbete med att ”våga vara snäll”. Och så hade det varit roligt att få bjuda barn och vårdnadshavare på något roligt och uppmärksamma stipendiet tillsammans, säger Marina.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>