Årets tema för Lärargalan 2022 var psykisk ohälsa bland barn och ungdomar –”Mår du bra så lär du dig bättre”.
Lärargalan grundades år 2016 av Beata Kull som ville lyfta fram alla fantastiska lärare för deras insatser. Idag är det fler än 45 000 elever som varje år skickar nomineringar för att hylla sina lärare.
Under Lärargalans seminarium fick publiken möta skickliga föreläsare och ta del av aktuella verktyg för att möta dessa frågor i vardagen. Syftet med seminariet var att ge lärarna rätt verktyg för att bli ännu bättre för sina elever. På kvällen var det dags för den fantastiska galan där elever fick lyfta fram sina favoritlärare som har gjort en stor skillnad.
Seminariets talare:
- Klas Bergling, Ordförande för Tim Bergling Foundation
- Cecilia Wikström, VD Beijerstiftelsen, präst och författare
- Magnus Jägerskog, Generalsekreterare för Bris
- Marianne Scheja, Senior konsult, Leg. sjuksköterska/psykoterapi/KBT, skådespelare
- Sven Bölte, Professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap
- Karin Schulz, Generalsekreterare på Mind
- Anna Matzinger, Redaktör och skribent – Livsviktiga snack
- Charbel Gabro, Årets talare 2019
Sven Bölte som är Professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap höll en föreläsning om hur man ska inkludera elever med NPF i skolan. Ca 10–15% av elever har en NPF men skolan har inte anpassat sig efter det. Sven betonade vikten av förståelse för NPF och att detta har en stor betydelse för skolornas anpassning utefter det.
NPF handlar om en neurologisk utveckling. Det blir svårare att förstå än om man har en kroppslig nedsättning. ”Det är en oförmåga och inte en ovilja” – Sven Bölte
Att förstå NPF:
- Annorlunda neurologisk utveckling/utrustning/mognad
- Kognitiva konsekvenser (till exempel exekutiva funktioner, motivation, reglering, socialt tänkande)
- Funktionsnedsättning i vardagen (skolan, hemma, fritid, arbete)
- Oförmåga, inte ovilja (”osynlig”)
- Extrema normvariationer – ”neurodiversitet”
- Risker för mental och fysisk ohälsa
- Målsättningen vid insatser/inkludering = hjälp med att förhindra dåliga konsekvenser (till exempel skolfrånvaro, psykisk ohälsa), öka livskvalitet och adaptiv funktionsförmåga, kompensation för svårigheter, anpassningar av miljön, öka möjligheten för inlärning/ utveckling
Mainstreamsamhället dvs det allmänna blir svårt för barn med NPF, systemet är inte byggt utefter deras behov. Inkludering är att man skapar olika förutsättningar så att en person kan vara med i hela sammanhanget: utföra anpassningar, göra saker mer tillgängliga och hitta lösningar från allra första början som passar alla. Det måste finnas kunskap och resurser, man måste göra en verkstad av det hela för att på så vis skapa en inkludering inom skolan. Vi måste anpassa miljön så att alla får det bättre och lättare. Skapar man möjligheter för alla blir det mer hållbart i längden.
Varför inkludering?
- Moraliskt rätt (tänk på fysiska handikapp)
- Anpassa miljön om inte individen kan anpassa sig
- Ställa krav på uppnåbar nivå
- Många lösningar är bra för många elever, inte enbart NPF
- ”Enklare” och mer framgångsrikt
- Ekonomiskt och hållbart
Inkludering kräver tydlighet!
Eleverna måste kunna svara på…
- Var?
- Vad ska vi göra?
- När?
- Hur?
- Hur länge?
- Tillsammans med vem?
- Vad händer sedan?
Inkludering kräver att lyssna på andra:
Elever, föräldrar och lärare tycker olika om nivån på inkluderingsåtgärder
- Alla tycker att det finns förbättringspotential
- Bästa indikatorn för en god inkluderingsnivå = om skolan konsekvent använder förälderns råd/tips
Marianne Scheja som är senior konsult, Leg. sjuksköterska/psykoterapi/KBT pratade om hur man kan bli bättre på att bemöta jobbiga situationer i skolan.
Lärare ska visa och skapa en trygghet inom skolan. För att bli öppen och kunna lyssna så behöver man hitta sitt inre lugn. När man väl har landat i sig själv så blir man mer mottaglig som lyssnare. Det är viktigt att verkligen lyssna på personen framför dig och ta in alla ord som sägs, ett tips är att upprepa det du har hört till exempel ”Jag har uppfattat detta, stämmer det?” På så vis får man en mottagare som man kan förhandla, komma överens och samarbeta mycket bättre med.
Under sin föreläsning berättade även Marianne om ett tillfälle där hon träffade en elev som var väldigt tystlåten och tillbakadragen. Hon gav honom tid och utrymme för att öppna upp sig och det ledde till att de sakta men säkert kunde påbörja en dialog om bland annat teater, skrivande, böcker m.m. Det visade sig att eleven hade ett stort intresse av att skriva dikter.
Marianne frågade honom om han möjligtvis ville mejla dem till henne. Han tittade upp och nickade lugnt innan han gick i väg. En vecka senare var Marianne åter på plats i skolan, eleven kom fram till henne och frågade ifall hon hade hunnit läsa igenom hans dikter? Marianne svarade med ett solklart ja. Eleven hade skickat över 500 sidor med fantastiska dikter! ”Bra” svarade eleven och sa att han även gärna ville delta i skolans teater. ”Han fick en röst, han kände sig bekväm och vågade öppna upp sig.” – Marianne Scheja
Hon avslutar sin föreläsning med att påminna lyssnarna om hur viktigt det är att aldrig glömma att fråga eleverna ”vad behöver du?” och betydelsen av att behandla alla människor som människor – både vuxna och barn.
Under kvällen var det dags att inviga årets gala och hylla alla fantastiska lärare på Konserthuset i Stockholm. Det är en väldigt härlig atmosfär i lokalerna, man känner gemenskapen, glädjen och den positiva energin. Alla är här för att synliggöra det viktiga arbetet alla landets lärare gör och lyfta fram alla framgångar i skolan.
”Om vi även i framtiden vill behålla de här hjältarna som är så viktiga för vårt samhälle, de som står där varje dag och tar hand om vår framtid, då är det hög tid att lyfta fram lärarnas bedrifter. Lärarna som är vår inspiration, våra ledstjärnor och hjältar.” – Beata Kull, Grundare av Lärargalan
Från 45 738 nomineringar, här är årets pristagare:
- Årets förskollärare: Elin Jacobsson, Västerås, Västmanland
- Årets lärare inom fritidshem: Love Sunnerfors Girbo, Stockholm
- Årets lågstadielärare: Lena Andersson, Sörmland, Eskilstuna
- Årets mellanstadielärare: Therese Damberg, Jönköping, lärare i matematik och musik
- Årets högstadielärare: Helena Amrén, Sundsvall, Västernorrland, lärare i svenska och samhällskunskap
- Årets gymnasielärare: Kristian Bünger, Gotland, lärare i Svenska, Historia, Sociologi, Filosofi
- Årets yrkeslärare: Eva Stenberg Jäderberg, Sandviken, Gävleborg, vårdlärare
- Årets ledstjärna: Åse-Lie Löfvendahl, Vellinge, Skåne lärare i samhällskunskap.
- Årets lärare: Patrik Vesterlund, Nyköping, Södermanland, Samhällslärare i historia och geografi
”Det känns helt fantastik att vara här ikväll! Det har varit en fullspäckad dag. Vi har varit på seminariet och lärt oss supermycket om psykisk ohälsa. Det är otroligt värdefull kunskap att ta med sig in till klassrummet.” – Jennie Enlund, Lärare
”Det är jättekul och väldigt viktigt att vara här ikväll. Jag har varit med tidigare och tycker att det är en otroligt viktig gala som ska lyftas! Jag brinner för årets ämne – om man kan hitta sig själv (på ett enklare sätt) redan i skolåldern så tror jag att det kan rädda ganska mycket elände senare i livet.” – Shirley Clamp, Artist
Vi på IT-Pedagogen är väldigt glada över att vi fick ta del av Lärargalan 2022: en inspirerande, lärorik och givande dag som lyfte ett oerhört viktigt ämne.