Fem svenska pedagoger och ledare till Microsofts globala E2-konferens i Paris

Den 2–4 april i år genomförs konferensen Microsoft Educator Exchange E2 i Paris.

Fem svenska pedagoger och ledare till Microsofts globala E2-konferens i Paris 1E2 är en global konferens som samlar pedagoger och ledare från hela världen. I årets konferens deltar totalt fem representanter från Sverige. Vi träffade två av representanterna för att ta tempen inför E2.

Microsoft Educator Exchange E2 i Paris lockar över 300 lärare från 83 länder. Under E2 kan besökarna utforska globala trender inom utbildning och ny teknik i skolan. E2 öppnar även upp för dialog kring områden som modern pedagogik och säkra skolmiljöer. Jonna Åbom, lärare på Kallingeskolan i Ronneby, och David Nordqvist, gymnasielärare på De la Gardiegymnasiet i Lidköping, delar sina tankar om E2 och digitaliseringen i skolan.

Jonna Åbom, lärare på Kallingeskolan i Ronneby

Vilka förväntningar har du inför E2-konferensen?
– Jag ser fram emot att nätverka, inspireras av fantastiska innovativa personer och att lära mig mycket nytt.

Vilka möjligheter skapar teknik i skolan idag?
– Tekniken ger bland annat lärare och elever stora möjligheter att samarbeta, men också att individualisera undervisningen. Som språklärare älskar jag att tillsammans med eleverna kunna kommunicera och arbeta tillsammans med människor från olika delar av världen och att besöka intressanta platser.

Hur tror du att skolan ser ut om 10 år?
– Jag hoppas att skolan kommer att ligga i framkant vad gäller teknologi, samtidigt som undervisningen fokuserar på samarbete, kommunikation och kreativitet.

David Nordqvist, gymnasielärare på De la Gardiegymnasiet i Lidköping

Vad ser du mest fram emot med E2-konferensen?
– Det ska bli väldigt spännande att få ta del av andra lärares erfarenheter av att arbeta i digitala miljöer, framför allt i mina ämnen, matematik och fysik. Men det är alltid spännande at få intryck från verksamheter som man normalt sett inte har så stor inblick i. Jag hoppas på att kunna ta med mig många idéer hem som jag kan utveckla vidare tillsammans med mina kollegor.

Vilken är den viktigaste frågan för dig som pedagog när det gäller digitalisering?
– Digitalisering måste komma ur ett uttalat pedagogiskt behov. Och där är det den enskilde läraren eller kollegiet som ska vara avsändare. Digital teknik har inget egenvärde i skolan, den måste vara ett effektivt verktyg för lärare och/eller elever. Därför är det också avgörande att få varje lärare att känna så om digitaliseringen ska bli framgångsrik.

Förra året blev digitalisering en del av den svenska läroplanen. Vad är nästa steg?
– Att tillsammans se till att genomföra den. Olika skolor har olika förutsättningar att arbeta med digitalisering och vi måste tänka långsiktigt kring alla reformer i skolan. Det betyder också att vi måste ge alla lärare arbetsro att arbeta med det jobbet och innovativa lärare möjlighet att utveckla satsningar utifrån varje skolas behov.