NanoLearning stärker arbetet med barns rättigheter
Hem Efter plugget NanoLearning stärker nu arbetet med barns rättigheter

NanoLearning stärker nu arbetet med barns rättigheter

Publicerat av: Redaktionen

Nu tar länsstyrelserna i Skåne och Halland NanoLearning till hjälp för att få extra skjuts i arbetet för att utveckla och stärka tillämpningen av barns rättigheter.

Landets länsstyrelser har till uppgift att utveckla och stärka tillämpningen av barns rättigheter både i den egna verksamheten och ge stöd till kommuner och regioner.

Till sin hjälp har länsstyrelsernas medarbetare verktyg i form av ett kunskaps- och metodstöd för prövning av barnets bästa. Utmaningen är att få fler att tillämpa barnets rättigheter i den egna verksamheten och använda sig av kunskapsstödetNu tar länsstyrelserna i Skåne och Halland NanoLearning till hjälp för att få extra skjuts i det arbetet.

Martina Holmgren arbetar som utvecklingsstrateg på länsstyrelsen i Skåne och hon ser stora möjligheter med NanoLearning som metod för att introducera frågor om barnrätt. Det handlar om att höja kunskapen med en effektiv metod och inte minst ge tips och råd i hur länsstyrelsens medarbetare kan använda det kunskaps- och metodstöd som redan finns framtaget.

– Det är ju den effekten vi vill uppnå och tänker mäta. Ett metodstöd som få använder gör ju ingen nytta, konstaterar Martina Holmgren.

Del av en helhet
NanoLearning stärker arbetet med barns rättigheterInsatsen med NanoLearning kring barnrättsfrågor är en del av en helhet där länsstyrelsen Skåne erbjuder verksamheterna fysiska workshops om barnkonventionen och dess tillämpning i praktiken och andra kompetenshöjande insatser både internt och för andra aktörer i regionen.

Martina Holmgren är övertygad om att bägge delar behövs och hon har fått många positiva reaktioner på kursen baserad på NanoLearning.

– Många uppskattar det korta formatet och att introduktionen har en tydlig tidplan så att du som användare vet hur ofta lektionerna kommer och hur länge kursen pågår.

Skillnad på frivilligt och obligatoriskt
NanoLearning-kursen i barnrätt är frivillig och vänder sig till handplockade medarbetare. Att marknadsföra och introducera en frivillig utbildning i en organisation där fortbildningen inom andra områden ofta är obligatorisk, kräver en hel del förarbete och förankring.

– Vi har i ett tidigt skede informerat och involverat relevanta chefer och verksamhetsutvecklande funktioner vid myndigheten. För att få hjälp med att hitta deltagare till utbildningen har vi vänt oss till enhets- och avdelningschefer vid de båda länsstyrelserna, berättar Martina Holmgren. Alla deltagare har också fått information om upplägg, när de olika utbildningsavsnitten kommer och vad utbildningen går ut på.

Som utvecklingsstrateg ser hon stora möjligheter att använda NanoLearning som metod i andra närliggande frågor. Som t.ex. jämställdhetsintegrering, eller integrering av mänskliga rättigheter.

– Egentligen alla områden där vi har olika typer av arbets- eller metodstöd och där medarbetare både behöver kunskap om varför en fråga är viktig och hur man sen arbetar med den, säger Martina Holmgren.

Nästa steg blir nu att utvärdera resultatet av den första kursen för att sedan analysera och gå vidare.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information>>