Robotprogrammering ska få bygdens elever mer intresserade av naturvetenskap och teknik
Hem TEKNIK Robotprogrammering ska få elever mer intresserade av naturvetenskap och teknik

Robotprogrammering ska få elever mer intresserade av naturvetenskap och teknik

Publicerat av: Redaktionen

Projektet Science Dalatour ska stärka digital och teknisk kompetens hos runt 1500 elever och lärare på låg- och mellanstadiet.

Eleverna får lära sig grunderna i programmering med hjälp av ett roligt, utmanande och lärorikt upplägg som leds av pedagoger från 2047 Science Center.

Nu erbjuds samtliga skolor i Rättvik, Gagnef och Leksands kommuner kostnadsfri medverkan.

Science Dalatour i Siljansbygden ska väcka intresse för teknik och naturvetenskap och därmed bidra till att säkra länets framtida kompetensförsörjning. Via projektet erbjuds lärare fortbildning och elever får lektioner i kreativ och praktisk programmering.

Rättvik är först ut under vårterminen 2024, innan projektet går vidare till Gagnef under höstterminen och avslutas i Leksand våren 2025. Genom projektet får elever lektioner i kreativ och praktisk programmering som ska väcka intresset för teknik och naturvetenskap. Allt under ledning av erfarna pedagoger från 2047 Science Center.

Robotprogrammering ska få bygdens elever mer intresserade av naturvetenskap och teknik

Eleverna i årskurs 1–3 får bland annat bygga och programmera ett vindkraftverk med hjälp av LEGO WeDo 2.0. Foto: 2047 Science Center

”2047 Science Center jobbar för att sprida kunskap och skapa intresse för teknik och naturvetenskap i hela länet, så Leksands Sparbanks stöd ger oss möjlighet att nå ännu fler elever och lärare. Science Dalatour blev riktigt uppskattat när vi tidigare genomförde projektet i södra Dalarna. Spännande, klurigt och framför allt roligt, var några av omdömena. Nu ser vi verkligen fram emot att besöka skolorna i Rättvik, Gagnef och Leksand”, säger Linda Axelsson Karlqvist, projektledare och ansvarig pedagog för Science Dalatour.

Eleverna får lära sig grunderna i programmering med hjälp av LEGO Education i ett roligt, utmanande och lärorikt upplägg. I årskurs 1–3 kommer man jobba med temat ”Vår stad” och i årskurs 4–6 är temat ”Framtidens fordon”. Lågstadieeleverna får bland annat bygga och programmera ett vindkraftverk, medan de äldre eleverna kommer att programmera ett fordon som ska ta sig runt ”Siljan” och utföra ett antal uppdrag.

”Om vi kan vara med och förse våra barn och unga med viktiga verktyg för framtiden är det en självklarhet för oss. Vi vet att den här typen av kompetens kommer att vara nödvändig, så att få testa och förhoppningsvis bli ännu mer nyfiken i skolan har bara fördelar. Det var en självklarhet för oss att kroka arm med 2047 Science Center och göra den här satsningen. För oss handlar det om ett sätt att framtidssäkra bygden, för att på lång sikt också vara med och säkra regionens kompetensförsörjning”, säger Jonas Heimer, marknadschef på Leksands Sparbank.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>