Nu tar fler skolor i Stockholms län hjälp av ett digitalt verktyg för att möta skolelevers behov av en fungerande elevhälsa.
Syftet är att underlätta kontakten med skolans kuratorer för eleverna. Man introducerar också chattande kuratorer med syfte att öka tillgängligheten till elevhälsan.
Idag har totalt ett trettiotal grund- och gymnasieskolor i bland annat Botkyrka och Ekerö tagit hjälp av det digitala verktyget för att underlätta kontaktvägarna in till elevhälsan. I Botkyrka kommun väljer man också att ta hjälp av en chattande kurator kvällstid för att skoleleverna ska kunna få stöd även efter skoltid.
– Som skolkurator upplevde jag att många elever behövde stöd men att tröskeln för att ta kontakt var för hög. Många elever tyckte att det var pinsamt och jobbigt att knacka på min dörr framför sina klasskamrater och ville hellre chatta. Nu ser vi att fler och fler skolor i Stockholms län väljer att satsa på digitala system sedan man har haft svårt att fånga eleverna så som elevhälsan traditionellt är organiserad. Man önskar därför nya moderna tillvägagångssätt som ska hjälpa till i kontakten med eleverna, säger Cem Celepli Atci, tidigare skolkurator och numera grundare och VD på elevhälsoplattformen Allbry.
Den psykiska ohälsan bland barn och unga i åldern 10-17 år har ökat med 100% enligt Socialstyrelsen. I Folkhälsomyndighetens stora enkätundersökning ”Skolbarns hälsovanor i Sverige 2021/2022” som presenterades i våras framkom att barn och ungas trivsel i skolan minskat och att skolstressen ökat samt att allt fler barn och unga lider av hälsobesvär.
Genom att ta hjälp av nya innovativa system för organisering och kontakt med elevhälsan kan eleverna erbjudas ett komplett stöd från skolans psykosociala hälsoinsatser. Åtgärder som vidtagits är:
Digitalt elevhälsosystem: Många skolor har antagit ett digitalt elevhälsosystem för att underlätta elevhälsans arbetssätt och kontakt med eleverna. Genom plattformen kan elevhälsan på ett effektivt sätt skapa, samla och hantera elevinformation och träffsäkert rikta sina insatser.
Chattande kuratorer: Ett antal skolor har också introducerat chattande kuratorer, vilket ger eleverna möjlighet att få stöd och rådgivning via chattmeddelanden. Detta ger eleverna tillgång till en kommunikationskanal som de är vana vid och bekväma med att använda för att diskutera sina känslor och utmaningar med professionella kuratorer. På sätt minskar man tröskeln att söka hjälp.
Ökad Tillgänglighet: Genom att utnyttja digitala resurser och chattbaserade tjänster kan skolorna nu erbjuda stöd dygnet runt, vilket innebär att elever kan få hjälp när de behöver det som mest, oavsett tid på dygnet.
Skolorna som tagit hjälp av det digitala elevhälsosystemet har sett positiva resultat och en ökad uppskattning från elever och deras vårdnadshavare. Detta bekräftar att investeringen i moderna elevhälsoplattformar både är värdefull och nödvändig för att möta behoven hos dagens skolungdomar.