Tecknade favoriter ska öka kunskapen om dyslexi i skolan
Hem HÄLSA Tecknade favoriter ska öka nu kunskapen om dyslexi i skolan

Tecknade favoriter ska öka nu kunskapen om dyslexi i skolan

Publicerat av: Redaktionen

Dyslexi kan vara en tuff prövning för vem som helst, men kanske framför allt för barn och unga i skolan.

För att främja förståelse, läsglädje och acceptens av olikheter, släpps nu två temanummer av Kalle Anka & C:o och Bamse.

Tidningarna belyser dyslexi på ett lättillgängligt sätt och kompletteras av specialutformat undervisningsmaterial för åk F till 6.

I skolans värld kretsar mycket kring läsande och skrivande vilket gör att skolmiljön kan vara extra påfrestande för unga med dyslexi. Forskning* visar att tecknade serier kan vara ett både effektivt och lustfyllt pedagogiskt verktyg för barn som har dyslexi eller andra former av läs- och skrivsvårigheter.

– Serier bryter ner texten i färre ord i pratbubblor, vilket kan förenkla för läsaren. Samtidigt underlättar bilderna förståelsen av berättelsen och karaktärerna, vilket kan öka motivationen för elever som har svårt med läsning, förklarar Charlotta Borelius, chefredaktör på Bamsetidningen.

I Bamse nr 15 kan man läsa om Pigga-Kott som har dyslexi. Samtidigt har hon en utomordentlig fantasi och älskar att hitta på berättelser. Men hur ska hon kunna skriva ned dem när det är så svårt att skriva? I tidningen finns det även en faktasida om dyslexi.
Kalle Anka & C:o nr 39 tar upp dyslexitemat genom berättelser som ”Vad var meningen?” och ”En lärorik erfarenhet”, där självaste Joakim von Anka plötsligt upplever läs- och talsvårigheter och Knattarna rycker ut till undsättning. Det finns även faktasidor om dyslexi samt en intervju med YouTube-profilen Hampus Hedström, som berättar för läsarna om sina personliga erfarenheter av dyslexi.

Tecknade favoriter ska öka nu kunskapen om dyslexi i skolan 2

Sekvens från berättelsen ”En lärorik erfarenhet” i Kalle Anka & C:o nr 39.

Bamse- och Kalle Anka-tidningarna släpps i butik den 21/9 respektive 26/9 och finns även att läsa digitalt via bland annat magasinappen Flipp. Bamsetidningen finns även inläst hos digitala skol- och bibliotekstjänster som till exempel Polylino.

Läromaterial för skolor

De två tidningarna kompletteras av en lärarhandledning för årskurs F till 3 (Bamse) och 4-6 (Kalle Anka), utvecklad av pedagogerna Linda Sikström och Jenny E Karlsson.Handledningen innehåller flera konkreta tips på hur lärare kan arbeta för att öka elevernas kunskaper om dyslexi och erbjuda elever olika språk-och kunskapsutvecklande arbetsmoment som främjar samtal, läsning och skrivande.

Undervisningsmaterialet utgår från Lgr 22 vad gäller att främja likvärdighet, inkludering och kvalitativ utbildning för elever och även vad gäller syfte och centralt innehåll för i svenska och samhällskunskap. Det lyfter även FN:s globala mål 3, 4, 5 och 10.

– I skolan behöver vi arbeta med inkluderande utbildning för att möta elevers behov och skapa lika möjligheter till livslångt lärande som gör det möjligt för var och en att bidra till ett hållbart samhälle. Genom att erkänna och arbeta med elevernas unika behov och genom att skapa en inkluderande miljö, kan vi stärka elever med dyslexi och underlätta deras lärande och deltagande i skolan, säger Jenny E Karlsson och Linda Sikström, som till vardags arbetar som lärare på Rosengårdsskolan respektive skolutvecklare på PS Classroom i Malmö.

Skolmaterialet finns tillgängligt för gratis nedladdning på www.serieriundervisningen.se. Där kan skolor och bibliotek även beställa klassuppsättningar av de aktuella tidningarna till specialpris.

I samarbete med Prinsparets Stiftelse och Dyslexiförbundet

Tidnings- och skolmaterialet har utvecklats i samarbete med och granskats av Dyslexiförbundet och Prinsparets Stiftelse, samt dyslexiexperten Lisa Marx.

– Att kunna läsa och skriva är inte bara en grundsten i vår demokrati, utan det är också nyckeln till fantasins värld och möjligheten att skapa egna inre bilder. Genom att öka förståelsen för dyslexi kan vi skapa en mer inkluderande och stödjande skolmiljö där alla barn känner att de har en plats. Jag välkomnar varmt det initiativ som Kalle Anka- och Bamse-redaktionerna har tagit för att belysa detta viktiga ämne, säger Lisa Marx.

I samband med Bokmässan i Göteborg, den 28 september till 1 oktober, arrangerar Story House Egmont seminariet ”Så stödjer serier barn med dyslexi”.

Materialet med Kalle Anka och Bamse släpps även lagom till Dyslexiveckan, som pågår mellan 2 och 8 oktober.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>