Hem SKOLNIVÅ Från saknad till närvarande

Från saknad till närvarande

Publicerat av: Redaktionen
Från saknad till närvarande

I februari anordnar AcadeMedia tre konferenser med fokus på närvarofrämjande insatser.

–Tanken är att ge inspiration och handfasta verktyg som deltagarna kan ta med hem till sina verksamheter. Det finns idag många goda exempel på framgångsrikt närvarofrämjande arbete, några av dessa kommer vi att få höra mer om de här dagarna, säger Jessica Svedlund, utvecklingsstrateg för AcadeMedias gymnasieskolor.

– Att utveckla det närvarofrämjande arbetet var ett prioriterat utvecklingsområde för våra skolor förra året. Vi hade bland annat interna utbildningar för våra skolor med fokus på att förebygga studieavbrott och skapa tillgängliga lärmiljöer.

Vi organiserade också specialpedagogiska nätverk och genomförde vissa utbildningsinsatser tillsammans med Skolverket. De här konferenserna är en fortsättning på den satsningen, säger Jessica Svedlund.

Mer fokus på frågan

De senaste åren har frågan om elevers närvaro i skolan blivit allt mer uppmärksammad. Enligt Jessica Svedlund beror det sannolikt på att det finns mer fakta att luta sig mot nu än det fanns tidigare.

– Det har gjorts flera studier både på nationell och regional nivå som har lett till att det finns mer kunskap inom området nu. Den statliga utredningen “Att vända frånvaro till närvaro” är ett exempel och Region Dalarnas satsning “Plugga klart” är ett annat. Både Malin Gren Landell, som ledde den statliga utredningen och Karin Funcke, en av projektledarna för “Plugga klart”, kommer till våra konferenser för att dela med sig av sina lärdomar, berättar Jessica Svedlund.

– Två av våra egna skolor, Praktiska Gymnasiet i Växjö och Klara Södra i Stockholm, kommer också dit för att berätta om hur de jobbar närvarofrämjande, säger hon.

Stort intresse

De tre konferenserna arrangeras i Stockholm, Göteborg och Malmö. Intresset är stort och alla platser är uppbokade.

– Det är ett tydligt tecken på att det finns ett stort och utbrett engagemang i den här frågan. Vi fortsätter att fokusera på det närvarofrämjande arbetet på våra gymnasieskolor även framöver och jag hoppas att alla som deltar på de här konferenserna känner att de får med sig nya verktyg och tankar kring hur de kan utveckla arbetet på den egna skolan, säger Jessica Svedlund.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>