Glädje, gemenskap och rörelse i Furulunds förskolor
Hem KOMMUNER Glädje, gemenskap och mer rörelse i Furulunds förskolor

Glädje, gemenskap och mer rörelse i Furulunds förskolor

Publicerat av: Redaktionen

Föreläsning för personalen och besök av artisten Pidde P blev startskottet för Furulunds förskolors hållbarhetssatsning, som ska ge mer rörelse och ökat välbefinnande.

Tillsammans med projektet Hållbar Generation har Furulunds tre förskolor inlett ett utvecklingsarbete med målet att ge barnen rörelseglädje samtidigt som personalen får ökad kunskap om hur fysisk aktivitet påverkar barns välbefinnande.

En gemensam föreläsning för förskolornas medarbetare blev för en tid sedan startskottet på satsningen och under onsdagen besökte Pidde P förskolorna för att kicka igång projektet med barnen.

– På Hållbar Generations föreläsning fick vi lära oss om vilka effekter fysisk aktivitet kan ha och hur vi i förskolan med enkla små strategier kan få ökat välbefinnande och fler rörelserika barn, berättar biträdande rektor Pernilla Tegnér.

Hållbara relationer

Samarbetet med Hållbar Generation ska öka förskolepersonalens förståelse för att i tidig ålder arbeta med barns rörelse, hälsa och välbefinnande. Förskolornas arbete med social hållbarhet började dock långt tidigare. Redan i höstas inleddes ett utvecklingsarbete där förskolorna fokuserade på att värna konflikter och skapa hållbara relationer.

– Vi behöver ta hand om de sociala krockar som uppstår och ge barnen förmågor att hantera dessa i olika situationer, förklarar rektor Pernilla Tegnér.

Förebyggande arbete för att hantera konflikter

Medarbetarna fick under höstterminen en fördjupad kunskap i social hållbarhet och att planera för att på sikt skapa goda hållbara relationer. Det har lett till ett förändrat förhållningsätt som varit utvecklande för både vuxna och barn.

Glädje, gemenskap och rörelse i Furulunds förskolor

Pidde P besökte på onsdagen Furulunds förskolor med en fartfull spelning där ingen kunde stå still.

– Tidigare valde vi ofta att dela upp i grupperna så att så lite konflikter som möjligt skulle uppstå. Idag arbetar vi i stället förebyggande. Vi tillåter barnen att ”krocka” men ser till att ge dem redskap att hantera och förstå konflikterna, något som bland annat gjorts med utvalda begrepp som upptagen, byta och förhandla berättar Pernilla Tegnér.

Förskolornas fokus på hållbarhet är ett långsiktigt åtagande för att förbättra hälsan och öka välbefinnandet för både barn och personal.

– Exakt vart vi kommer landa är det ingen som vet, vilket är det fina med ett utvecklingsarbete, ler Pernilla Tegnér.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>