Vad innebär det att vara handledare för studenter? Vilket ansvar har man och vad är viktigt att tänka på?
I mars möttes handledare för yrkeslärare, studenter och Högskolan Västs lärare för att utbyta erfarenheter och diskutera viktiga frågor.
– Det här var den första träffen i vår satsning på att fördjupa kommunikationen med våra handledare, säger Marie Påsse, lärarutbildare på Högskolan Väst.
Intresset för att utbilda sig till yrkeslärare har ökat successivt sedan Högskolan Väst startade Yrkeslärarprogrammet 2011. Utbildningen är på 90 hp och lockar personer som gillar att utbilda ungdomar och vuxna inom sitt yrkesområde.
En tredjedel av utbildningen får studenterna på en arbetsplats, så kallad verksamhetsförlagd utbildning. Då har studenten en handledare som hen följer i undervisningen.
Handledaren är också bollplank vid studentens planering, undervisning med mera. Minst 20 dagar per termin är studenterna ute på gymnasieskolor, i vuxenutbildning, yrkeshögskolor eller andra skolor.
– Handledarens roll är viktig för att utbildningen ska hålla hög kvalitet. Eftersom de mestadels jobbar på egen hand med sina studenter är det värdefullt att träffas emellanåt, berättar Marie Påsse.
Planerar fler träffar
– Vi möter visserligen handledarna när vi gör besök på studenternas arbetsplatser två gånger under utbildningen. Men nu vill vi utveckla relationerna med handledarna ytterligare och planerar att ha regelbundna träffar på högskolan framöver.
Uppslutningen var stor när den första workshopen hölls i mars. Av 34 inbjudna handledare kom 21 och ett 30-tal studenter deltog i erfarenhetsutbytet. Under eftermiddagen hölls ett kort seminarium om teori och praktik för handledare, information gavs om högskolans handledarkurs på 7,5 hp och tid avsattes för diskussioner mellan handledarna och mellan studenter och handledare.
Vinn-vinn-situation
– Det blev riktigt bra diskussioner i positiv anda. Jag upplevde det som en vinn-vinn-situation eftersom alla kan lära sig något på den här typen av erfarenhetsutbyten, inte minst vi som jobbar med Yrkeslärarprogrammet. Det här är en konkret och bra form av arbetsintegrerat lärande, säger Marie Påsse.
Jennie-ann Kärrskog från Uddevalla gymnasieskola är en av handledarna som deltog i workshopen. Sedan i höstas stöttar hon en kollega som läser Yrkeslärarprogrammet parallellt med jobbet som yrkeslärare på gymnasieskolans VVS- och Fastighetsprogram.
”Kursen gav viktiga perspektiv”
– Det är jättebra att träffa andra handledare och deras studenter och höra hur de arbetar. Vi diskuterade bland annat utmaningar man kan ha som handledare åt en kollega, säger Jennie-ann Kärrskog.
– Jag har även gått kursen för handledare på Högskolan Väst och tycker att det gav viktiga perspektiv på de här frågorna, säger Jennie-ann.