Här är tre trender för digitala lärverktyg 2024
Hem TEKNIK Här är tre trender för digitala lärverktyg 2024

Här är tre trender för digitala lärverktyg 2024

Publicerat av: Redaktionen

E-sport, 3D och AI. Digitala verktyg för undervisningssektorn har aldrig sett en så snabb tillväxt som nu – en trend som sannolikt bara kommer att växa under de kommande åren.

Här är Acers syn på de mest intressanta trenderna inom EduTech 2024.

I slutet av januari ägde den årliga BETT-konferensen rum i London. Med fler än 30 000 deltagare är den världens största mässa för utbildningsteknik och alla som är intresserade av digitala lärverktyg för undervisning och vill ligga i framkant håller ett öga på vad som visas. Här möts kreativa människor för att utveckla idéer, strategier och lösningar som kan göra innovativa framsteg och höja kvaliteten på framtidens lärande och undervisning.

Det är särskilt tre trender inom framtidens lärande och undervisning som är extra aktuella. Här är de nya och innovativa infallsvinklarna som vi tror kommer att revolutionera undervisningen de kommande åren:

Mer men korrekt implementering av e-sport

Ja, du läste rätt. I dag experimenteras det mycket med att implementera e-sport i undervisningen och det finns flera goda skäl till det.

Under 2023 tittades det 2,76 miljarder timmar på e-sport och tittarsiffrorna för live-evenemang med e-sport ökade med 2 100 procent. Intresset är alltså enormt bland unga människor, därför kan implementering av e-sport i undervisningen vara ett sätt att fånga och behålla elevernas uppmärksamhet – även i ämnen där det annars kanske hade varit en utmaning att engagera dem.

Här är tre trender för digitala lärverktyg 2024Faktum är att mer engagerande undervisning är något som verkligen växer nu för tiden. Och förhoppningen är att detta kan åstadkommas genom implementering av e-sport-inslag. Vi ser redan många bra exempel på hur e-sport används i undervisningen i Sverige, men vi förväntar oss ännu mer – och att det kommer mer teknik som stöder undervisningen.

E-sport kan dessutom vara ett verktyg för att utveckla elevernas färdigheter inom samarbete, kommunikation, kreativitet och STEAM. Och e-sport kan väcka praktiskt intresse för grafisk design, bildkonst, video och ljud.

3D

En annan trend som vi förutspår kommer att bli en stor del av undervisningen är användningen av 3D. Det ger eleverna helt nya förutsättningar att visualisera och tillgodogöra sig lärande. 3D-element används redan i undervisningen men nu börjar vi – delvis tack vare VR-teknikens spridning och lägre kostnader – se fler lösningar för digitala lärverktyg som erbjuder material och plattformar.

Sådan teknik kommer utan tvekan att ge matematik- eller historieläraren helt nya möjligheter att engagera elever, väcka och bevara deras intresse när de förklarar geometri eller berättar om historiska händelser.

Om man tänker tillbaka på sin egen skoltid kan man tänka sig att lektionerna hade varit mer intressanta om man hade kunnat ta en promenad i en 3D-modell av Pompejis gator eller sväva runt bland rätvinkliga och liksidiga trianglar.

Förutom att bidra till de klassiska skolämnena kommer det också att underlätta för elevernas förståelse av ny teknik, till exempel när det gäller 3D-design och utveckling.

AI

AI har redan revolutionerat otaliga användningsområden över hela världen och det råder ingen tvekan om att AI även kommer att revolutionera undervisningen – och redan håller på att göra det. AI ger helt nya förutsättningar för både lärare och elever, och innebär därför också helt nya krav och standarder.

Vi har sett exempel på hur AI gör det möjligt för lärare att effektivisera sina läroplaner och i slutändan skapa mer intressant och relevant undervisningsmaterial för eleverna. Och vi tror att detta kommer att få stor betydelse för svenska lärare. För när all kunskap finns tillgänglig för alla med hjälp av AI så kommer undervisning förmodligen att handla mindre om att ha kunskap och mer om att kunna välja ut och använda kunskap.

Samtidigt kan eleverna använda AI för att få en djupare förståelse – även för komplexa ämnen.

Kan lärare och elever alltså fritt ta del av alla typer av kunskap från internet?

Det finns massor av chattbotar, men gemensamt för dem alla är att de inte är smartare eller bättre än vad du matar dem med. Det krävs rätt sorts AI för att användas i skolor. Ett bra exempel från vårt grannland Danmark är SkoleGPT. Det är en chattbot som är utvecklad specifikt för undervisning, den är dansk och den samlar inte in användardata på samma sätt som exempelvis internationella chattbotar. På så sätt kan AI användas som en resurs i utbildningen av både lärare och elever, utan att hamna i konflikt med GDPR-lagstiftningen.

Kan då e-sport, 3D och AI implementeras i skolornas läroplaner? Enligt Acer kan det absolut det – och det görs redan. Det finns en enorm potential att skapa relevanta och moderna inlärningsmöjligheter med särskild tonvikt på engagemang och kreativitet.

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>