Frågesport som metod i undervisningen kan det vara något?
Thoren Framtid Växjö träffade representanter för norska Kahoot! för att vidareutveckla det digitala och pedagogiska lärandet.
– Det ska bli spännande att se hur vi kan lära av varandra, det finns ett ömsesidigt intresse för att sprida det som en del av undervisningen, säger läraren Ola Brorson, drivande för Thoren Framtids digitala utveckling i Växjö.
I onsdags träffade personal från Thoren Framtid det norska storföretaget Kahoot! som blivit enormt populära med sin interaktiva frågesport. Frågesportslösningen via webben lanserades 2013 och har över 35 miljoner användare i månaden och används i över 180 länder.
Nu vill företaget sprida sina kunskaper till den svenska skolan och Thoren Framtid.
– Jag träffade representanter på en mässa i London och vi fattade tycke för varandras idéer och framförallt, särskilt eftersom vi jobbat så aktivt med digitalt lärande, hur vi kan utveckla det ytterligare, berättar Brorson som tror och hoppas att parterna kan hitta givande sätt att ytterligare spetsa lektionerna för eleverna.
– Jag tror det finns massor av saker vi kan hjälpa varandra med, vi har kommit väldigt långt på vår skola med den digitala undervisningsstrukturen och nu hoppas vi kunna ta ytterligare steg tillsammans med Kahoot och deras tjänster. Det handlar inte enbart om ett quiz i klassrummet, utan hur vi kan använda det i pedagogiken på bästa sätt.
Kahoot! är ett gratis verktyg för lärare och elever över hela världen.