KB beva­rar svensk spel­kul­tur – vill du hjäl­pa till?

Super Mario är granne med Selma Lagerlöf.

Daria Gerke, handläggare för KB:s spelsamlingar, i det underjordiska magasinet. Foto: KB/Eric Eskilsson

Åtminstone på Kungliga biblioteket (KB), som i över 20 år har samlat in datorspel och spelkonsoler. Har du ett gammalt Playstation på vinden som samlar damm, eller kanske några Nintendospel från 1980-talet? Hör gärna av dig till oss!

Det är troligt att du som läser det här har en relation till datorspel. Oavsett om du slöspelar lite på din mobiltelefon eller är en inbiten gamer som tillbringar hela kvällarna på ett virtuellt slagfält. Det är dessutom ganska sannolikt att du har testat ett svenskutvecklat spel, till exempel Candy Crush, Battlefield eller Minecraft. Det har nämligen var tionde människa på jorden gjort.

Datorspel är numera en betydande svensk kulturexport och en självklar del av mångas liv. Däremot är det relativt okänt att KB samlar in och bevarar både datorspel och tillhörande konsoler. Spelforskning är ett ständigt växande fält, berättar Daria Gerke, handläggare för KB:s spelsamlingar:

– I dag forskas det på spel inom många olika områden, från psykologi till design. Dessutom erbjuder allt fler högskolor professionell utbildning för spelutvecklare. Eftersom datorspel är ett relativt nytt fenomen går de flesta spel fortfarande att få tag på, men så kommer det inte alltid att vara. Därför måste KB här och nu se till att bevara spelen för framtidens forskare.

Tusentals spel i underjorden

Under marken på Karlavägen i Stockholm, där KB:s samlingar av ljud och rörlig bild håller till, förvaras just nu närmare 6000 spel. Här finns både interaktiva CD-romskivor från 90-talet (Vad sägs om titlar som ”Fångarna på fortet – utmaningen” och ”Mattekampen med Marvel super heroes”?) och nutidens storsäljare med avancerad grafik, musik och storyline.

KB har samlat in spel i drygt två decennier, med hjälp av lagen om pliktexemplar. Lagen innebär att när till exempel en ny bok, skiva, tidskrift eller film sprids i Sverige så ska även KB få ett exemplar för bevarande. Från och med 1995 gäller detsamma för datorspel och multimedier.

Men lagen är begränsad. Den omfattar till exempel inte onlinespel och appar och inte heller flera de största svenskutvecklade spelen.

– Vi gör vårt bästa för att fylla luckorna i samlingen och för att hänga med i utvecklingen av den moderna spelindustrin. Men vi saknar flera spel och interaktiva utbildningsprogram, liksom många konsoler. De behövs för att KB ska kunna ge en representativ bild av spelandet i Sverige, säger Daria Gerke.

Donera spel och konsoler till KB!

Kan du hjälpa oss att komplettera bilden av Spelsverige under slutet av 1900-talet och början av 2000-talet? Vi är tacksamma för alla gåvor av spel och spelkonsoler! Titta gärna på listan nedan för att se vad som är särskilt värdefullt för våra samlingar.