Hon vill utveckla det digitala ledarskapet i grundskolan

Digitalisering av skolan pågår för fullt. Nyckelpersoner i detta arbete är skolledarna men många upplever att de saknar nödvändig kompetens.

Sara Willermark, forskare Högskolan Väst

I ett nytt forskningsprojekt på Högskolan Väst är målet att utveckla det digitala ledarskapet i grundskolan. KK-stiftelsen beviljade nyligen 10 miljoner kronor till en ny generation forskare vid Örebro universitet, Malmö universitet och Högskolan Väst.

Det ger möjlighet för forsknings- och utbildningsmiljöer att låta nydisputerade forskare leda och genomföra ett eget forskningsprojekt i samverkan med näringslivspartners. På Högskolan Väst går pengarna till Sara Willermark och hennes projekt LEADS – Leda digitalisering i skolan, som har fokus på att utveckla och stödja skolledare i deras digitaliseringsprocess i grundskolan.

-Syftet med projekt LEADS är att utveckla användbara modeller för att stödja det digitala ledarskapet i svenska grundskolor. Här samarbetar akademiker tillsammans med utbildningsföretag och representanter från skolan för att utveckla konkreta modeller, säger Sara Willermark.

Komplext att digitalisera skolan

Skolans digitalisering utgör en omdebatterad och engagerande fråga. Från och med den 1 juli 2018 har digital kompetens fått ett ökat fokus i svenska läroplaner, kursplaner och ämnesplaner med syftet att tydliggöra skolans uppdrag att stärka elevernas digitala kompetens. Att digitalisera skolan är dock en komplex process. Det finns både studier som påvisar möjligheter och problem när digital teknik införas i skolans verksamhet och vikten av en medveten användning är helt avgörande för ett gynnsamt resultat.

Inom senare tid har betydelsen av ett digitalt ledarskap fått ökat fokus.

– Många skolledare säger dock att de saknar nödvändig kompetens för att leda digitaliseringsarbetet och söker sig ofta till utbildnings- och konsultföretag för stöd, säger Sara Willermark.

Dessa företag har ofta tagit rollen att initiera och upprätthålla skolutveckling, menar Sara Willermark, som ser ett behov av förändring av rollerna.

– I takt med att omfattningen på skolans digitalisering ökar samtidigt som kraven på ett aktivt ledarskap intensifieras behöver skolledare själva äga digitaliseringsfrågan och företagen måste utveckla sin verksamhet för att tillgodose de nya behoven.

– Detta innebär att företagen behöver skifta fokus, från att ta en operativ roll i digitaliseringsprocessen till att stödja skolledarna med verktyg för att själva kunna leda digitaliseringsarbetet, säger Sara Willermark.

Vill bidra till ökad kunskap

Sara Willermark har som målsättning i projektet att bidra till ökad kunskap om vilken typ av kompetens som är nödvändig för att leda skolans digitalisering samt hur ett sådant ledarskap kan främjas. Andra resultat handlar om att utveckla utvecklade tjänster för partnerföretagen samt kompetensutveckling för deltagande skolledare.

Projektet LEADS är ett samarbete mellan Högskolan Väst, Högskolan i Halmstad, näringsliv och SKL och har tilldelats cirka 2 miljoner kronor från KK-stiftelsen och pågår under 2020-2022.