Så ska asfaltsbarnen få utvecklande naturupplevelser i vardagen
Hem EFTER PLUGGET Så ska asfaltsbarnen få utvecklande naturupplevelser

Så ska asfaltsbarnen få utvecklande naturupplevelser

Publicerat av: Redaktionen

En del skolor ligger vackert belägna i storslagen lättillgänglig natur.

Andra gör det inte, och hur gör man då för att skapa viktiga naturupplevelser i vardagen?

Det ska fyra av Malmös kommunala fritidshem få lära sig tillsammans med forskare när Pildammsparken förvandlas till ett klassrum på tisdag. Naturupplevelser för barn är nämligen viktigt för såväl kognitiv som affektiv och fysisk utveckling.

I morgon tisdag träffas 20 lärare med ansvar för 500 barn från fyra av Malmö stads fritidshem i Pildammsparken. Det är forskningsprojektet Naturupplevelse i fritidshemmet som ska ha workshop där lärare ska få träna på att hitta och integrera naturupplevelser i sina fritidshemsaktiviteter.

Så ska asfaltsbarnen få utvecklande naturupplevelser i vardagen

Foto: Sandra Seitamaa/Unsplash

– Det vi forskare definierar som samhörighet med naturen är en känsla av att vara en del av naturen. Detta studeras över hela världen eftersom det har visat sig vara starkt kopplat till positiv kognitiv, affektiv, och fysisk utveckling för barn. Forskning visar också att individerna får ett förhållande med större omsorg och ansvar för naturen, säger Thomas Beery, biträdande professor i miljödidaktik vid Högskolan Kristianstad.

Pildammsparken kommer att förvandlas till ett klassrum där fritidspersonalen ska få öva med exempelaktiviteter, som de senare kan använda med sina elever. Forskarna kommer också att informera mer om bakgrund och vad forskningen visar, blandat med fika och lunch.

– Vi vill hjälpa lärare att se hur naturen och naturens processer kan vara en rolig och intressant del av den vardagliga skolupplevelsen. Du behöver inte fjällvandra för att få en naturupplevelse. Städernas parker fungerar utmärkt om du har rätt verktyg. Tid i naturen, både fri lek och organiserad aktivitet, är avgörande för barns utveckling och fritidshemmen kan vara en del av denna möjlighet, säger Tanya Uhnger Wünsche, som doktorerar i pedagogiskt arbete i just fritidshem.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>