Sparks Generation, en digital plattform som hjälper unga att hitta sin grej, sin s.k. Spark genom att skapa inspiration inom ett stort antal intressen och lyfta fram kostnadsfria prova-på-möjligheter, har nu listat över 200 gratisaktiviteter runt om i Storstockholm som olika arrangörer anordnar under hela sommaren.
Utbudet består av allt från street art, brännboll, dans, taekwondo, foto, trampolin, parkour, utflykter till stranden till låtskrivarkurser och urban hip hop.
Aktiviteterna som listats veckovis under hela sommaren, finns exempelvis i Botkyrka, Haninge, Järfälla, Sundbyberg, Tensta samt på Fryshuset.
Sparks Generation är ideell förening som fungerar som en dörröppnare mellan unga och inkluderande och schyssta föreningar, där unga får utvecklas, känna inre glädje och gemenskap. Med hjälp av utvalda förebilder såsom Penny Parnevik, syskonen och YouTube-stjärnorna Wilma & Emil Holmqvist lyfter Sparks fram nya, kända och okända aktiviteter inom sport, kultur eller skolämnen.
Under sommaren listar Sparks Generation på sin hemsida över 200 förslag på olika aktiviteter runt om i Storstockholm som ungdomar kostnadsfritt kan delta i. Exempelvis så ordnar Fryshuset en rad olika aktiviteter som man kan prova på i sommar såsom basket, thaiboxning, street art, fotokurs och utflykter bara för att nämna några.
Alexandra Krook grundare och verksamhetschef Sparks Generation berättar:
– Vi vill hjälpa unga att hitta och utveckla en passion, en sk Spark, som skänker glädje, motivation och mening på fritiden. Forskning från bl.a Angela Duckworth amerikansk forskare, visar hur betydelsefull den är för ens egen utveckling och välmående. Att ha ett intresse som du själv valt att engagera dig i, ha ledare och kompisar som hjälper dig att växa och bli en del av en gemenskap, visar sig ha positiv påverkan på självförtroende, betyg och skapar bättre framtidsutsikter.
Sparks Generation har genom egna fokusgrupper och intervjuer fått insikt om att många unga inte känner till vad som erbjuds och ofta tar det dessutom lite tid att hitta vad man verkligen gillar. Det bästa sättet är helt enkelt att prova sig fram. Kommunikationen med målgruppen, 10-15-åringar, sker på @sparksgeneration på Instagram, på Youtube samt via hemsidan.
– På hemsidan inspirerar och guidar vi bland alla fantastiska möjligheter som erbjuds utanför skärmen. Bara i Storstockholm finns det över 200 helt underbara aktiviteter. Så i princip kan man prova något varje dag under hela sommarlovet. Vår ambition är att växa nationellt så att vi kan hjälpa ännu fler unga att hitta sin grej och bli sitt bästa jag, avslutar Alexandra Krook.